Ako na bipolárnu poruchu výživou? 4.

09.10.2021

V ďalšom pokračovaní sa budeme venovať pitnému režimu a jeho dôležitosti.

Voda, zelený čaj a bylinkový čaj

Ďalšou vecou, na ktorú by ľudia s bipolárnou poruchou mali pamätať je :

- nepite alebo by ste mali piť iba s mierou - limonády, kávu, dokonca kravské mlieko. V žiadnom prípade nepiť žiadny alkohol !  Výnimočne je možné si dať kvalitné pivo maximálne jeden krát do týždňa 0,3 - 0,5  litra, nie na lačno, najlepšie po jedle.

Nemyslite si však, že sa navrhuje voda a čaje len preto, že už nič iné na pitie nezostáva!

Voda a bylinkové čaje majú zreteľné zdravotné výhody na podporu pokojnej, trvalej energie a jasnosti, bez nebezpečne podnecujúcich faktorov zmeny nálady.

Zvážte nasledovné :

Voda

Zbaví vaše telo toxínov a odpadových látok. Pomôže liekom, aby fungovali lepšie, zmierni vedľajšie účinky a kontroluje hmotnosť. Najdôležitejšie je, že zvýši energiu bez rizika mánie alebo depresie. Zníži tiež nadúvanie a ďalšie nepohodlie pri PMS - čo je dôležité pre ženy s bipolárnou poruchou, ktoré pociťujú závažnejšie symptómy PMS. Niekedy je chuť na sladké skutočne známkou dehydratácie, preto skúste namiesto toho vypiť dva poháre vody. Nárast hmotnosti a zmeny nálady z cukru a iných "zlých" sacharidov sú nepriateľom. Skúste ich utopiť v H2O - najdôležitejšej živine, ktorú vaše telo potrebuje.

Čaj Rooibos 

má silné antioxidačné výhody, ale na rozdiel od zeleného čaju neobsahuje kofeín. Tento nápoj je osviežujúci, ale relaxačný.

Harmančekový čaj

je prírodný pomocník pri spánku - začnite ho piť neskoro popoludní alebo podvečer, nie bezprostredne pred spaním, takže nezničíte jeho účel tým, že sa budete musieť zobudiť, aby ste použili toaletu. Tento prírodný relaxant je oveľa lepšou voľbou ako kofeín, vzhľadom na to, že harmonizuje väzby medzi bipolárnou poruchou a spánkom.

Zelený čaj

Obsahuje kofeín (aj keď sú k dispozícii verzie bez kofeínu - môj obľúbený nápoj), ale je oveľa zdravší ako káva a pomáha pri chudnutí a boji s depresiou. Aminokyselina L-teanín, sa nachádza takmer výlučne v čaji, podľa výsledkov výskumu aktívne mení pozornosť. Predpokladalo sa, že teanín je absorbovaný tenkým črevom a prechádza hematoencefalickou bariérou, kde ovplyvňuje neurotransmitery mozgu a zvyšuje aktivitu alfa mozgových vĺn. Výsledkom je pokojnejší a ešte ostražitejší stav mysle. Využite starodávny rituál venovaný príprave, podávaniu a vychutnávaniu čaju. Stanovené postupy a pravidelné prestávky sú nesmierne prospešné aj samy o sebe.

Buďte opatrní pri niektorých bylinkových čajoch - môžu kotraindikovať s liekmi alebo môžu mať nežiaduce vedľajšie účinky, najmä ak ste tehotná alebo ste v štádiu depresie.

Držte sa tých, ktoré sú tu uvedené, pokiaľ nemáte osobného favorita, o ktorom VIETE, že je bezpečný. Opatrní buďte aj pri močopudných čajoch, často nevedú k skutočnému zníženiu hmotnosti a môžu skutočne prispieť k dehydratácii. Preto je dôležité spolu so zeleným čajom piť aj vodu, vtedy dochádza k duplikácii benefitov.

Samozrejme pre všetkých ľudí, bez ohľadu na ich duševné alebo emocionálne zdravie, je dostatočná hydratácia pre život nevyhnutná. Mnoho ľudí je dehydrovaných a dokonca si to aj uvedomujú, ale nechcú piť preto, lebo by museli častejšie použiť toaletu. Príznaky neustálej nízkej dehydratácie sú dnes bežné vrátane podráždenosti a únavy - ľahko sa to dá pripísať poruchám nálady alebo vedľajším účinkom liekov a pritom ide hlavne o dehydratáciu. 

Snažte sa dodržiavať minimálne pravidlo 8 pohárov denne a sledujte, ako často navštevujete toaletu. Ak pijete dosť, budete musieť vyprázdniť močový mechúr každých 3 - 5 hodín a váš moč bude bledý alebo takmer bezfarebný. Ak používate toaletu len zriedka alebo máte tmavý moč, sú to znepokojujúce príznaky toho, že vaše telo potrebuje viac tekutín.

Niektoré bipolárne lieky, ako je lítium, si vyžadujú optimalizovať jemnú rovnováhu malého príjmu tekutín a časté močenie môže byť nežiadúcim vedľajším účinkom.

Aloe Vera

Múdry spôsob ako pomôcť črevám vyčistiť sa od nánosov. Aloe vera je najbezpečnejšia a najpoužívanejšia rastlina v rôznych kultúrach. Aloe vera (Aloe vera L., rodina Liliaceae) sa používa v zdravotníckych výrobkoch a má antioxidačné, protirakovinové a protizápalové vlastnosti. Niektoré zlúčeniny aloe vera sú účinné pri regulácii nálady, ako sú vitamíny, enzýmy, minerály, lignín, kyselina salicylová a aminokyseliny. Poruchy nálady, ako je depresia, môžu byť spôsobené zmenami v činnosti neurotransmiterov v dôsledku poškodenia činnosti mozgových neurónov. Rastlina aloe vera má upokojujúce vlastnosti a reguluje náladu. My doporučujeme z našich skúseností veľmi účinný spôsob, ako si dochutiť ranný nápoj po zobudení práve Aloe Vera s extraktom z harmančeka. (Viac o aloe vera si budeme písať v niektorom z nasledujúdich článkov.)

Zhrnutie

Potraviny z predchádzajúch článkov vám môžu dať návod na vytvorenie jedálnička.

Zopakujeme si všetky dôležité zložky jedálnička:

Bielkoviny - ryby, hydinové mäso, červené chudé mäso, vaječný bielok, srvátkový proteín, sójové bielkoviny

Zdravé tuky - olivový olej, orechy, semienka, avokádo

Zdravé sacharidy - bobuľové ovocie, zelená listová zelenina,

Teraz ste informovaný vo výbere posilňujúcich potravín, ktoré pomôžu vyrovnať váš stav, kedy sa nebudete cítiť ako na horskej dráhe. Zostavíte si jedlá, ktoré budú mať pozitívny vplyv na chémiu mozgu a vašu náladu.

V závislosti od vašich cieľov sa môžete sústrediť na budovanie "pokojnej energie" a na chudnutie, priberanie alebo udržiavanie hmotnosti v závislosti od toho, kde sa práve teraz nachádate.

A čo ďalej?

Druhú skupinu jedál tvoria tie, ktorým by ste sa mali vyhnúť tak, ako to len vo vašich silách a rozdelili sme ich do dvanástich skupín a dáme im názov 

NEZDRAVÝ  TUCET

Čo robia potraviny NEZDRAVÉHO TUCTA s vašim telom?

  • Spôsobujú dramatický skok a pokles hladiny cukru v krvi a povzbudzujú výkyvy nálad.
  • Je preukázaný ich negatívny vplyv na chémiu mozgu.
  • Obsahujú prázdne kalórie s nízkou výživovou hodnotou, takže všetko, čo robíte, je priberanie na váhe bez toho, aby prispeli k výžive vášho mozgu.
  • Sú to osvedčené spúšťače, ktoré zhoršujú výkyvy nálady a prispievajú k návykovým cyklom kontraproduktívneho stravovania.
  • Preukazujú negatívne fyziologické účinky, ako je ochudobnenie vášho tela o minerály, vitamíny a dôležité neuro-živiny.
  • Veľa nezdravých nasýtených a trans-tukov, zvyšuje náchylnosť na srdcové choroby, mŕtvicu, cukrovku a iné choroby, ktorým sa dá predísť.

V nasledujúcom pokračovaní si rozoberieme jednotlivé potraviny Nezdravého Tucta.


Pripojte sa do našej FB skupiny a dozviete sa viachttps://www.facebook.com/groups/lepsiazdravsisvet  


© Andrea Svinčiak, www.viacenergieprezivot.sk, október 2021

© Marian Svinčiak, www.viacenergieprezivot.sk, október 2021