Ako na bipolárnu poruchu výživou? 3.

08.10.2021

Pokračujeme v dôležitých potravinách, ktoré by ste mali zaradiť do svojho jedálnička, pokiaľ ste diagnostikovaný alebo máte nábeh na bipolárnu poruchu. V predchádzajúcich článkoch sme sa venovali najmä bielkovinám, teraz sa budeme venovať sacharidom, teda ovociu, zelenine a tukom.

Zelená zelenina s vysokým obsahom vlákniny

Mama mala pravdu! Naozaj by ste mali jesť veľa brokolice, špenátu, zelenej fazuľky a inej zelenej zeleniny s dostatkom vlákniny, aby ste dosiahli skutočné duševné a fyzické zdravie.

Z hľadiska regulácie hmotnosti a predchádzania komplikáciám fyzického zdravia, ktoré často sprevádzajú bipolárnu poruchu vrátane srdcových chorôb, mŕtvice a cukrovky, konzumácia zeleniny je celkom dobrá vec.


A aké výhody prinášajú pre pozitívnu náladu?

Vysoký obsah vlákniny v týchto zelených super potravinách zabráni prudkým výkyvom a zmenám nálady stabilizáciou cukru v krvi. Existuje tiež súvislosť medzi náladou a pravidelnosťou.

Keď vtipkujeme o tom, že ľudia hľadia na kyslé alebo nevrlé tváre spojené so zápchou, nie je to ďaleko od pravdy. Vedci objavili aj štatisticky významnú súvislosť medzi zápchou a depresiou. Pravidelná konzumácia týchto potravín spôsobí, že sa budete cítiť fyzicky aj psychicky ľahšie.

Najdôležitejšie výživové látky zo zelenej zeleniny sú kyselina listová, železo, vápnik, vitamíny skupiny B a vitamín C pôsobiaci na stres.

Špenát je skvelým príkladom klasického "šťastného jedla", ktoré dokáže bezpečne pozdvihnúť náladu bez nebezpečenstva vyvolania mánie. Je v ňom zabalené železo aj kyselina listová B9, ktorá je nevyhnutná na produkciu dostatočného množstva serotonínu pre "dobrú náladu". Kyselina listová spolu s omega-3 sa nachádza na vrchných priečkach, pokiaľ ide o množstvo dôveryhodných vedeckých dôkazov, ktoré hovoria o rovnako silných účinkoch ako majú lieky na depresiu.

O kyseline listovej si povieme podrobnejšie neskôr, ale medzitým, prosím, zjedzte svoju zeleninu :-)

Bobuľové ovocie

Ideálna strava pri problémoch s bipolárnou poruchou osobnosti kladie osobitný dôraz na čučoriedky, maliny, čerešne a brusnice a to pravidelne.

Okrem toho, že je toto ovocie nabité antioxidantami pre zabránenie poškodenia voľnými radikálmi, rakovinou a zlepšenie imunity, bobule pomáhajú jasnejšiemu mysleniu a majú veľa neuro-ochranných vlastností. Je to zdravý spôsob, ako získať sacharidy a sladkosti v jednom bez toho, aby vaša hladinu cukru v krvi vplývala na vašu náladu. Namiesto cukru, z ktorého sa ľudia v podstate "zbláznia" a nemajú žiadnu nutričnú hodnotu, bobule sú plné neuro-živín, ktoré vyživujú váš mozog a pomáhajú vyváženosti chémie mozgu.

Najväčší efekt v tomto prípade, vzhľadom aj na imunitu, majú čučoriedky (lesné) a čierne ríbezle. Čím tmavšie, tým lepšie.

Avokádo

Avokádo je super plod a dá sa jesť surové a môžete si z neho pripraviť perfektné občerstvenie.


Aké sú všeobecné nutričné výhody avokáda?

Avokádo obsahuje zdravý mononenasýtený tuk kyseliny olejovej a v štúdiách sa preukázalo, že znižuje "zlý" LDL cholesterol a zvyšuje "dobrý" HDL cholesterol.

Avokádo má tiež vysoký obsah draslíka - minerálu, ktorý podporuje zdravie srdca, znižuje krvný tlak a môže dokonca chrániť pred mozgovou príhodou. Kyselina olejová preukázateľne pomáha chrániť ženy pred rakovinou prsníka. Je tu niečo aj pre mužov - avokádo obsahuje karotenoidy luteín, zeaxantín, alfakarotén a betakarotén plus významné množstvá tokoferolov (vitamín E) - kombinácia ktorých znižuje rast buniek rakoviny prostaty.

Úžitok avokáda vo vzťahu k zdraviu srdca, krvnému tlaku, mŕtvici a rakovine sú dôležité pre ľudí s bipolárnou poruchou. Posledné štúdie zistili, že bipolárna porucha zvyšuje riziko predčasného úmrtia najmä na srdcové choroby, choroby dýchacích ciest, mŕtvicu a cukrovku.

Avokádo je tiež plné vitamínu K, vitamínu B6, vitamínu C, vitamínu A, vitamínu D, omega-6, kyseliny listovej a medi. Má tiež najvyššie množstvo vlákniny z akéhokoľvek ovocia.

Avokádo tiež chráni pečeň a konzumácia avokáda je zvyčajne základným kameňom akejkoľvek diéty na čistenie alebo regeneráciu pečene. Zdravie pečene je dôležité pre efektívny metabolizmus tukov a cukrov, reguláciu hmotnosti a pre zdravé trávenie.


Existujú 3 hlavné dôvody, prečo avokádo zahrnúť do zoznamu bipolárnych superpotravín:

1. Avokádo je úžasným zdrojom kyseliny listovej. Folát (kyselina listová, vitamín B9) je nevyhnutný neuronutrient a aj napriek tomu má mnoho ľudí tohto vitamínu nedostatok. Avšak folát je kľúčom k udržaniu dobrej nálady a podrobne ju rozoberieme v ďalšej časti. Kyselina listová je spájaná s bipolárnou poruchou a je jedným z mála doplnkov, o ktorých sa dokázalo, že sú prospešné špeciálne pre bipolárnych ľudí. Dôležité je, že nedostatok kyseliny listovej je spájaný s depresiou aj mániou (je dôležitá aj pre tehotné a dojčiace matky a zdravý vývoj ich detí).

2. Veľmi vysoký obsah mononenasýtených "dobrých" tukov pomáhajú udržať receptory vo vašom mozgu pre citlivosť na serotonín, ktorý pomáha v nastolení rovnováhy a pozitivity.

3. Avokádo je veľmi všestranné, uspokojivé a prenosné občerstvenie. To môže znieť zvláštne, ak zdôrazníte hodnotu potraviny na základe logistických faktorov. Niekedy však môžu byť úžitkové vlastnosti dôležité. Pre ľudí, ktorí sú v strese, časovo nenároční a prispôsobujú sa zásadným zmenám životného štýlu, hľadajú zdravé občerstvenie, ktoré je vhodné a ľahko sa pripravuje, výrazne zvyšuje pravdepodobnosť dodržiavania zdravých zásad výživy.

Stabilizáciu nálady oveľa jednoduchšie dosiahneme pomocou stabilnej hladinu cukru v krvi a stabilnej a pokojnej energie. V tomto prípade je pravidelné zdravé občerstvenie nevyhnutnosťou.

Olivový olej

V starovekom Grécku bol olivový olej známy ako "tekuté zlato".

Je rozdiel medzi zdravými a nezdravými tukmi. Pochopenie rozdielu veľmi pomôže v zmene stravovacích návykov a v tom prípade táto jednoduchá náhrada môže dramaticky zvýšiť vašu fyzickú kondíciu a duševné zdravie.

Existujú vedecké dôkazy, ktoré naznačujú, že konzumácie asi polievkovej lyžice olivového oleja denne môže znížiť riziko srdcovocievnych ochorení. Olivový olej obsahuje mononenasýtené tuky.

K tomu spomenieme, že ak chcete tento úžitok mať, MUSÍTE použiť olivový olej tak, že zameníte podobné množstva nezdravého nasýteného tuku (napríklad masla) a SPOČÍTATE celkový počet kalórií, ktoré skonzumujete za deň (čo sa stane rutinou). Jedným z najzdravších aspektov olivového oleja je vysoký obsah kyseliny olejovej, ktorý zvyšuje pamäť a znižuje krvný tlak.

Olivový olej tiež pomáha regulovať hladinu cholesterolu a je silným protizápalovým pomocníkom.

Ďalšou dôležitou výhodou olivového oleja je jeho schopnosť vytláčať omega-6, zatiaľ čo nemá žiadny vplyv na omega-3 tuky. Takto vytvorí olivový olej zdravšiu rovnováha medzi tukmi omega-6 a omega-3, vďaka čomu budete šťastnejší a múdrejší :-)

Ako už bolo uvedené vyššie, u ľudí s bipolárnou poruchou sa vyskytuje viac ako obvyklá miera úmrtnosti na obezitu, srdcové choroby a mŕtvicu, takže preventívne stratégie sú v tomto prípade ešte dôležitejšie ako pre ostatnú populáciu.

Zvlášť zaujímavé sú protizápalové vlastnosti olivového oleja. Stres vyvoláva zápal v tele, vrátane mozgu a čreva. Tento zápal narúša schopnosť nášho čreva absorbovať dôležité neuro-živiny a schopnosť nášho mozgu regulovať náladu. Tieto protizápalové vlastnosti tiež pomáhajú znižovať bolesti a bolesti ako napríklad bolesti hlavy a dokonca aj bolesti z artritídy.


Vo štvrtej časti sa budeme venovať aj pitnému režimu a nápojom pre zdravie mozgu.


Pripojte sa do našej FB skupiny a dozviete sa viachttps://www.facebook.com/groups/lepsiazdravsisvet  


© Andrea Svinčiak, www.viacenergieprezivot.sk, október 2021

© Marian Svinčiak, www.viacenergieprezivot.sk, október 2021