5 spôsobov ako zlepšiť zdravie srdca a produkciu oxidu dusnatého

05.03.2022

Nie príliš veľa ľudí vie o oxide dusnatom a o tom, ako podporuje kardiovaskulárne zdravie. Ale produkcia oxidu dusnatého v našom tele - bežne známeho ako NO - v skutočnosti zohráva kľúčovú úlohu: udržiava naše cievy pružné, aby sa zvýšil prietok krvi.

Čo je oxid dusnatý?

Nazýva sa to "zázračná molekula", no málokto vie, čo to je, čo robí alebo prečo je to dôležité. 

Oxid dusnatý je to, čo sa nazýva biologický regulátor. Bunky v našich tepnách a žilách ich produkujú, aby pomohli našim 50 biliónom buniek navzájom komunikovať. Tieto biologické regulátory chránia náš kardiovaskulárny systém pred poškodením a starnutím. Ich účelom je udržiavať zdravie nášho srdca a ciev, a to najmä udržiavaním elasticity tepien.

Prečo je oxid dusnatý dôležitý pre zdravie srdca

Elasticita tepien podporuje normálnu vazodilatáciu, čo zlepšuje prekrvenie všetkých orgánov. Produkcia oxidu dusnatého podporuje zdravé hladiny krvného tlaku už v normálnom rozmedzí a elasticitu krvných ciev.**

Množstvo oxidu dusnatého v tele sa s pribúdajúcim vekom začína znižovať. Preto je potrebné zvýšiť jeho produkciu.

Ako teda môžete zvýšiť a udržať oxid dusnatý vo svojom systéme?

5 spôsobov, ako zvýšiť a udržať oxid dusnatý

Tu je niekoľko tipov a nápadov na dosiahnutie optimálnej hladiny oxidu dusnatého:

1. Jedzte kvalitné bielkoviny

Proteín obsahuje aminokyseliny, ktoré podporujú tvorbu oxidu dusnatého. Zvážte sójový proteín, pretože sója obsahuje všetkých 9 esenciálnych aminokyselín a sójové potraviny majú nízky alebo žiadny obsah nasýtených tukov. Vyskúšajte napríklad naše skvelé raňajky, v ktorých sú všetky aminokyseliny pekne pokope a v mimoriadne kvalitnom spracovaní.

2. Konzumujte zeleninu s vysokým obsahom dusičnanov

Zeler, šalát, červená repa, špenát a rukola majú vysoký obsah dusičnanov. Pri konzumácii sa dusičnany premieňajú na oxid dusnatý.


3. Prijímajte nenasýtené omega 3 mastné kyseliny

Nájdete ich v čerstvých rybách mnohých druhov. Podporujú zdravie ciev tým, že znižujú zápal v celom tele. Zápal môže postihnúť krvné cievy a viesť k srdcovým chorobám a mŕtvici. Pokiaľ nemáte možnosť prístupu ku kvalitným rybám, využite možnosť výživovej suplementácie.

4. Používajte doplnky oxidu dusnatého

Hladiny NO v tele sú najnižšie v noci; preto je najlepšie užívať doplnky oxidu dusnatého večer alebo pred spaním. Tieto doplnky neobsahujú samotný oxid dusnatý, ale zložky pomáhajú vytvárať oxid dusnatý vo vašom tele. Tento doplnok bol vyvinutý nositeľom Nobelovej ceny Dr. Louisom Ignarrom.

Dve z najčastejšie používaných zložiek sú aminokyseliny ako L-arginín a L-citrulín.

L-arginín a L-citrulín podporujú tvorbu oxidu dusnatého a prietok krvi pre zdravú funkciu mozgu , srdca a iných orgánov. Pomáhajú tiež udržiavať cievy tónované a pružné pre zdravú funkciu ciev.**

Vitamíny C a E, ako aj kyselina alfa-lipoová tiež pomáhajú zvýšiť produkciu oxidu dusnatého.

5. Pravidelne cvičte

Vaša produkcia oxidu dusnatého sa dramaticky zvyšuje, keď sa venujete fyzickému cvičeniu na akejkoľvek úrovni, či už ide o chôdzu, beh, jazdu na bicykli, plávanie alebo len chodenie po schodoch.

Tu je záver: oxid dusnatý je životne dôležitá molekula vo vašom tele a nevyhnutný pre vaše kardiovaskulárne zdravie. Je to súčasť, ktorú potrebuje každý, bez ohľadu na vek alebo pohlavie. Vybudujte si teda zdravý životný štýl, ktorý poskytuje dostatok oxidu dusnatého na podporu dlhého, šťastného a zdravého života.


*Nadácia Nobelovej ceny nemá žiadne spojenie s Herbalife a nekontroluje, neschvaľuje ani neschvaľuje produkty Herbalife Nutrition.

MD  Louis Ignarro - viac o ňom si môžete prečítať tu aj s prekladom: https://en-m-wikipedia-org.translate.goog/wiki/Louis_Ignarro?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=sk&_x_tr_hl=sk&_x_tr_pto=sc 


Andrea Svinčiak, www.viacenergieprezivot.sk