4 zdravotné výhody turistiky

02.02.2022

Mnoho ľudí v posledných 2 rokoch prestalo chodiť z domu, bigotne dodržiavali "opatrenia", ktoré obmedzovali pobyt vonku. Dokedy budú ľudia slepo dodržiavať aj to, že respirátory budú nosiť deti aj v prírode, pretože chúdence úplne zmagorené učiteľmi (česť výnimkám) a mnohé deti aj svojimi na smrť vystrašenými rodičmi, ich nosia všade. Je to smutný pohľad. Vyjdite do prírody, zoberte svoje deti, keď sa to len trocha dá, vykašlite sa na upratovanie v sobotu. Prečo?

Odpojenie od technológií a opätovné spojenie s prírodou dodáva nášmu mozgu tak potrebnú energiu. Pešia turistika je skvelý spôsob, ako sa dostať na čerstvý vzduch, najmä ak žijete v mestských oblastiach. Niekoľko štúdií naznačuje, že turistika vonku má skutočné výhody pre celkové zdravie.

Tu sú 4 výhody, prečo je turistika dobrá pre vaše zdravie:

1. Budujete hustotu kostí

Pešia turistika je cvičenie so záťažou, čo znamená, že vaše kosti a svaly pracujú tvrdšie proti gravitácii. To pomáha vášmu telu budovať alebo udržiavať hustotu kostí, čo je kriticky dôležité, nielen keď starneme, ale u všetkých vekových kategórií vrátane detí.

Štúdie ukazujú, že hustota kostí klesá približne o jedno percento ročne po dosiahnutí veku 40 rokov. Výlet vonku môže mať pozitívny vplyv na spomalenie tohto úbytku. Odporúčame 30 minút fyzického cvičenia, ako je rýchla chôdza, 5 dní v týždni.

Ako ďalší bonus vám turistika vonku prináša dávku vitamínu D zo slnečného žiarenia. Vitamín D je nevyhnutný pre vstrebávanie vápnika, ktorý potrebujeme pre zdravie kostí.

2. Zlepšíte kvalitu spánku

Dlhá túra v prírode môže nielen inšpirovať k regeneračnému spánku po túre, ale nedávny výskum naznačuje, že môže zlepšiť celkovú kvalitu spánku .

Jeden z príkladov: v štúdii z roku 2017 publikovanej v Current Biology výskumník Kenneth Wright z University of Colorado Boulder meral spánkové cykly jedincov pred a počas víkendového kempovania. Počas cesty, keď boli subjekty vystavené iba prirodzenému svetlu (bez elektroniky), sa ich hladiny melatonínu zvýšili a ich vnútorné hodiny sa posunuli skôr. Štúdia naznačuje, že pobyt v prírode nám pomáha prejsť k prirodzenému cyklu spánku.

3. Zvýšite pocit "šťastia"

Fyzické cvičenie podporuje uvoľňovanie endorfínov, chemickej látky v mozgu, ktorá vyvoláva pozitívne pocity. Turistika nám však dokáže zlepšiť náladu ešte viac ako bežná prechádzka po okolí.

Jeden z príkladov: výskumník Gregory Bratman zo Stanfordskej univerzity pridelil 60 ľuďom buď 50-minútovú prechádzku v lese alebo prechádzku po spevnených cestách. Výsledky ukázali, že chodci v prírode zažili menej úzkosti a premýšľania, ako aj viac pozitívnych emócií ako mestskí chodci.

Chcete extra kredit pre šťastie? Túra s kamarátom alebo dvoma. Sociálna interakcia, najmä s ľuďmi, s ktorými vás spája silné puto, je dôležitou zložkou šťastia a pohody.

4. Psychická vyrovnanosť

Vitamín D zo slnečného počasia, ktorý je taký dôležitý pre zdravie kostí, tiež bojuje proti depresii. Podľa kritického prehľadu 61 štúdií sa zdá, že existuje korelácia medzi depresiou a nedostatkom vitamínu D. Tí, ktorí mali najnižšie hladiny vitamínu D, mali najväčšie riziko depresie a tí, ktorí mali depresiu, mali nižšie hladiny vitamínu D.

Príznaky nedostatku vitamínu D zahŕňajú:

  • Únava
  • Časté choroby
  • Pomalé hojenie rán, bolesť kostí a/alebo svalov
  • Depresia

Účastníci zaznamenali podstatné zlepšenie symptómov depresie po liečbe nedostatku vitamínu D.

V inej štúdii vedci zo Stanfordu zistili, že subjekty, ktoré sa 90 minút prechádzali v prírode, mali zvýšenú aktivitu v subgenuálnej prefrontálnej kôre, oblasti mozgu spojenej s depresiou a úzkosťou, keď boli deaktivované. Zistenie naznačuje, že turistika v prírode pozitívne ovplyvňuje náladu.

Prečo turistika s priateľmi: sociálna podpora

Je už známe, že cvičenie má mnoho výhod pre duševné zdravie, ale nedávna štúdia zistila, že zapojenie sa do skupiny na cvičenie môže mať pozitívny vplyv na dosiahnutie cieľov. Národné inštitúty zdravia preskúmali rôzne štúdie, ktoré spájajú výhody sociálnej podpory so zlepšeným zdravím a blahobytom.

Pravidelné túry do prírody posilňujú naše srdce, pľúca, svaly a tiež myseľ. A ísť s priateľmi môže mať aj ďalšie výhody pre zdravie. Takže určite, keď nabudúce dosiahnete vrchol kopca na konci prašnej cesty, zastavte sa, aby ste obdivovali výhľad a ocenili všetko, čo robíte pre svoje zdravie a šťastie a deti vám budú nesmierne vďačné.

Zároveň ale dbajte aj na výživu počas turistiky a vyskúšajte výživné a zdravé nápoje, ktoré vám zabezpečia dostatok energie a živín po celú cestu na vrchol.

Prajeme veľa radosti a zdravie. 


© Andrea Svinčiak, www.viacenergieprezivot.sk