Výživa na cestách

23.10.2020

Možno sa to bude zdať ako irónia práve teraz písať o cestovaní, ale rozhodla som sa, že o tom aj tak napíšem. O tom, aká dôležitá je výživa aj na cestách. Aké dôležité si stále zvyšovať imunitu a odolnosť svojho organizmu voči všetkému, čo sa v prostredí okolo nás aj v nás nachádza.

Najprv si povieme o tom, aké kvality by mala spĺňať výživa na cestách. 

Je to hlavne vysoká výživná hodnota, ľahká stráviteľnosť, jednoduchá príprava kdekoľvek, skladovateľnosť, ľahká manipulovateľnosť, úspornosť, trvanlivosť (zvládnutie horúčav aj chladu), dostupnosť kdekoľvek.

Keď viete, že máte výživu, ktorá vám pomôže byť zdravším a pomôže vám mať viac energie, zlepšiť kvalitu vášho života, je radosť nielen žiť, ale aj cestovať. Výživa je veľmi dôležitou súčasťou života. Každý potrebujeme výživu, zdôrazňujem výživu a nie jedlo. Jedlo si môžete kúpiť kdekoľvek, ale vyživovať sa nie je až také jednoduché. 

Naše telo potrebuje 114 živín denne (dopĺňate si ich ?), z toho sú dôležité bielkoviny, ako základné stavebné prvky nášho tela, na prvom mieste. Ďalej sú to sacharidy (cukry), ktoré potrebujeme ako automobil benzín, aby sme mohli fungovať. Pokiaľ nemáme dostatok sacharidov, ubúdajú nám svaly, pretože si organizmus berie energiu odtiaľ, kde je zabudovaná, sme unavení, bez energie. Na neposlednom mieste sú to zdravé tuky, ktorých máme v dnešnej dobe málo a dôsledkom toho sú mnohé civilizačné ochorenia počnúc srdcovo-cievnymi ochoreniami, problémami s pečeňou, obličkami, artritída, osteoporóza a ďalšie. Keď je v aute opotrebovaný olej, zadrháva a musíme ho vymeniť.

Mikroživiny sú to, čo v jedle nevidíme, ale veľmi, veľmi ich potrebujeme. Sú ako katalyzátor na automobile. Čím je kvalitnejší, tým menej splodín automobil vysiela do ovzdušia a tým lepšie aj motor pracuje. Pokiaľ mikroživiny naše telo nemá, vypomstí sa nám to priskorým starnutím, zošuverenou pleťou, vypadávaním vlasov, zlou zrážanlivosťou krvi, cukrovkou, migrénami a podobne.

RAŇAJKY

Ako dlho potrebuje naše telo jesť výživu? Mne sa zdá, že kým žijeme. V prvom rade si hneď ráno, kdekoľvek sa nachádzame, potrebujeme poupratovať v črevách. V druhom rade potrebujeme deň začať zdravými raňajkami, ktoré budú mať dostatok bielkovín, sacharidov, mikroživín. Túto podmienku spĺňajú naše zdravé koktaily z rastlinných bielkovín a zdravých sacharidov. No a v treťom rade potrebujeme doplniť na povzbudenie fytoživiny a tieto podmienky splňa zdravý bylinný čaj. A nezabudnime na vlákninu, ktorej väčšina ľudí má v strave veľmi málo, čoho výsledkom je napríklad aj cukrovka, problémy s konečníkom, vyprázdňovaním, srdcovo-cievne ochorenia.

Naše produkty spĺňajú podmienky najvyššej kvality. Sú dostupné v 94 krajinách sveta.

DESIATA, OLOVRANT

Zdravé desiatové tyčinky s proteínmi a zdravými sacharidmi skvele nahradia napríklad cukrovinky typu Horalky, ktoré nemajú dostatok zdravých bielkovín, sú plné prázdnych kalórií s nulovou výživovou hodnotou. Pražené slané sojové bôby nahradia nezdravé chipsy, tyčinky a podobné slané "maškrty". Ďalšou dôležitou súčasťou výživy aj na cestách sú aj orechy, semienka a sušené ovocie (hlavne to bez síričitanov). Sú to zdravé tuky, ktoré si kľudne môžete dopriať kdekoľvek.

OBED, VEČERA

Gurmánsku paradajkovú polievku si zalejete horúcou vodou kdekoľvek a je to výživné jedlo, ktoré sa ani nedá porovnať svojou kvalitou s instatnými polievkami plnými glutamanu sodného. Všetky tieto jedlá si môžete zobrať kdekoľvek sa pohybujete a viete, že sa vyživíte a nie iba najete. Keď máte chuť na pomazánku, jednoducho napríklad do roztlačeného tofu pridáte túto polievku s bielkovinami, natriete na doma upečený celozrnný kváskový ražný alebo špaldový chlebík, jemne nakrájanú kapustu, cherry paradajky a večeru či obed máte hotové.

Nezabudnite na ovsené vločky, ktoré si môžete zamiešať s našim zdravým výživným jedlom kdekoľvek, pridáte ovocie a skvelý dezert máte na svete.

Telo jednoducho pracuje cez živiny. Nikomu sa nechce na dovolenke alebo na cestách stráviť čas varením a prípravou jedla. Chceme využiť svoj voľný čas účelne, čo najviac zažiť a oddýchnuť si a naša výživa vám to umožní. Stačí si so sebou do auta, či karavanu pribaliť mixér alebo len shaker. Záleží od toho, ako veľmi sa chcete vyživiť.

A ČO ŠPORT, TURISTIKA ALEBO IBA CHÔDZA

Akú výživu potrebuje pred, počas a po športe? Nezabudnite na dostatok čistej vody a dostatočnú hydratáciu. Minerály si môžete doplniť našimi hypotonickými nápojmi bez konzervantov a prídavných látok. Nepostrádateľný je vitamín C, kofeín, ale v organickej forme, nie syntetickej.

Energiu si doplníte srvátkovým čokoládovým alebo vanikovým nápojom pre budovanie svalovej hmoty, pretože po intenzívnom športe naše svaly potrebujú doplniť na prvom mieste bielkoviny, sacharidy, vitamíny aj minerály. Budete sa cítiť skvele, mať dobrú náladu a nebudete mať pocit vyčerpanosti.

Toto a ešte oveľa viac tipov sa dozviete u nás počas online konzultácie, pokiaľ máte záujem  vyživovať svoje telo a nie len zasýtiť.


Ing. Andrea Svinčiak