Vyvážený prístup k výžive

12.02.2022

Aby ste vyzerali a cítili sa čo najlepšie, vaše telo potrebuje komplexnú zmes živín. Potrebujete nielen správne bielkoviny, uhľohydráty, tuky, vitamíny a minerály, ale potrebujete aj dostatok tekutín, aby ste zostali hydratovaní, a tiež poriadnu dávku vlákniny. To je náročná úloha - a dokonca aj ten najopatrnejší jedák môže byť ťažko skúšaný, aby každý deň splnil každý cieľ v oblasti živín.

To je dôvod, prečo je filozofia výživy Herbalife založená na vyváženej výžive - kombinácii zdravých potravín a doplnkov, ktoré vám pomôžu uspokojiť vaše každodenné potreby, spolu so správnou rovnováhou kalórií, ktoré vám pomôžu schudnúť, získať alebo udržať telesnú hmotnosť.

Proteín

Proteín je makroživina, ktorá je životne dôležitá pre prakticky každú bunku v tele. Vaše telo používa bielkoviny na výrobu dôležitých molekúl, ako sú hormóny a enzýmy, a na budovanie a udržiavanie svalového tkaniva. Proteín je tiež skvelý na zahnanie hladu. Vaše telo sa neustále skladá, rozkladá a využíva bielkoviny, preto je dôležité, aby ste do stravy každý deň zaradili dostatok bielkovín, ktoré nahradia práve používané. Filozofia výživy Herbalife naznačuje, že až 30 % vášho denného príjmu kalórií pochádza z bielkovín, ktoré môžu zahŕňať bielkoviny pochádzajúce z rastlín, ako sú sójové bôby, a zo zvierat, ako je hydina, ryby a vajcia.

Sacharidy

Preferovaným zdrojom paliva vášho tela je ďalšia makroživina, sacharidy. Je dôležité, aby ste každý deň zaradili primeraný počet sacharidov na každodenné aktivity. Filozofia našej výživy odporúča, aby ste asi 40% kalórií prijali vo forme prospešných sacharidov - celozrnných výrobkov, fazule, zeleniny a ovocia.

Tuk

Vaše telo tiež potrebuje malé množstvo tretej makroživiny, prospešných tukov, aby správne fungovalo. Typická americká strava poskytuje viac celkového tuku a nasýtených tukov, ako potrebujeme, a nie dostatok zdravých tukov, ako sú tuky z rýb, orechov, olivového oleja a avokáda. Tuky sú veľmi koncentrovaným zdrojom kalórií, a preto vám Herbalife Nutrition Philosophy odporúča obmedziť príjem tukov na maximálne 30 % denného príjmu kalórií.

Vitamíny a minerály

Vitamíny a minerály sa podieľajú na mnohých chemických reakciách, ktoré vaše telo vykonáva každý deň, a mnohé minerály - ako napríklad vápnik a horčík - majú v tele štrukturálne úlohy. Dobre vyvážená strava pomáha dodať vitamíny a minerály, ktoré potrebujete, a denné užívanie viacerých vitamínových a minerálnych doplnkov vám pomôže získať správne množstvá.

Fytonutrienty

Rastlinné potraviny produkujú širokú škálu prírodných zlúčenín nazývaných fytonutrienty ("fyto" znamená "rastlina"), o ktorých je známe, že majú množstvo výhod. Mnohé z týchto fytonutrientov sú pigmenty, ktoré dodávajú ovociu a zelenine ich krásne farby, a preto odporúčame "pestrofarebné" jedlá, ktoré obsahujú veľa zeleniny a ovocia.

Vláknina

Vláknina podporuje tráviaci proces, pomáha zasýtiť a podporuje rast priateľských baktérií v tráviacom trakte. Celé ovocie, zelenina, celé zrná a fazuľa sú najlepšími zdrojmi vlákniny. Vlákninové doplnky môžu byť tiež začlenené do vašej stravy, aby vám pomohli dosiahnuť váš denný cieľ minimálne 25 gramov.

Voda

Ľudské telo pozostáva zo 70 % z vody, takže nie je žiadnym prekvapením, že ak chceme zostať zdraví, musíme zostať hydratovaní. Vaše telo potrebuje vodu na transport živín do buniek a na zbavenie sa odpadových látok. Voda tiež pomáha kontrolovať telesnú teplotu a premazávať kĺby, orgány a tkanivá. Väčšina chemických reakcií v tele prebieha tiež vo vode. Všeobecné odporúčanie pre tekutiny je asi osem 250 ml pohárov denne. Voda by mala byť prvou voľbou, ale obyčajný čaj alebo káva sa môžu počítať aj s dennou potrebou tekutín.

Vyváženie kalórií

Myšlienka rovnováhy kalórií - vyváženie medzi tým, čo jete a tým, čo spálite - je pomerne jednoduchá. "Prijaté kalórie" sú celkové kalórie, ktoré prijmete zo všetkých potravín a nápojov, ktoré konzumujete. "Vyčerpané kalórie" sú všetky kalórie, ktoré vaše telo spáli každý deň - kombinácia kalórií, ktoré vaše telo potrebuje na vykonávanie svojich najzákladnejších funkcií (známe aj ako pokojový metabolizmus) a kalórií, ktoré miniete cvičením a aktivitou.

Ak sú kalórie, ktoré zjete, v rovnováhe s kalóriami, ktoré spálite, vaša váha by mala zostať stabilná. Ale ak máte tendenciu jesť viac kalórií, ako spálite, váha sa nakloní smerom k priberaniu. a ak máte tendenciu jesť menej kalórií, ako spálite, vaša váha klesne.

Pokiaľ ide o vyváženie kalórií, máte kontrolu nad oboma stranami rovnice kalórií. Môžete regulovať množstvo kalórií počítaním kalórií v potravinách, ktoré jete, a môžete kontrolovať - aspoň čiastočne - koľko kalórií spálite každý deň tým, že zostanete aktívny. Či už je vaším cieľom schudnúť, pribrať alebo udržať si váhu, moc udržať rovnováhu je vo vašich rukách.


Viac podrobných informácií sa dozviete na našom Online kurze zdravého života. 

To, čo sa raz naučíte vám už nikto nevezme.


© Andrea Svinčiak, www.viacenergieprezivot.sk, február 2022