Sója ako jedinečný zdroj rastlinných bielkovín 2.

09.04.2020

Prečo vznikajú mýty o sóji?


Máločo sa podpisuje pod kvalitu nášho života tak výrazne ako to, čo jeme. Výživa. Sója je potravina, ktorá je z viacerých hľadísk preukázateľne zdravá a dobrá pre ľudský organizmus. No podobne, ako to bolo v prípade iných plodín - napríklad zemiakov, vidia niektorí ľudia za ich rozšírením aj niečo viac, než len prirodzené zvýšenie dopytu po nich. Výsledkom sú rôzne "konšpiračné tvrdenia" založené na mylných alebo účelovo pozliepaných informáciách. Nepravdivé predsudky.

Napríklad, z mojich skúseností - fitness tréneri neodporúčajú svojim zverencom sójové produkty z dôvodu množstva fytoestrogénov a obyvateľstvo má problém s tým, že ich nemôžu konzumovať z dôvodu genetickej modifikácie, čo je sčasti pravda. Vysvetlíme si to. Existujú aj firmy, ktoré si pestujú do svojich produktov čistú sóju a kontrolujú proces výroby od semienka po stôl :-)

Oproti ostatným strukovinám sa sója líši predovšetkým vysokým obsahom bielkovín a tukov. Obsahuje až 35% bielkovín, 26% sacharidov, 19% tukov a 15% vlákniny.

Polovicu tukovej zložky sóje tvorí nenasýtená mastná kyselina LINOLOVÁ, ktorá je pre telo veľmi dôležitá. Túto Omega 6 mastnú kyselinu nie je schopné telo vytvoriť samo a musí ju preto prijať z potravy. Táto kyselina napríklad zmierňuje pocit hladu, zvyšuje rýchlosť metabolizmu, urýchľuje rast svalovej hmoty, napomáha znižovať hladinu cholesterolu a pomáha chrániť telo pred rakovinou. Okrem toho obsahuje aj kyselinu LINOLÉNOVÁ čiže Omega 3, ktoré majú ochranný účinok na ochorenia srdca a pomáhajú riešiť rôzne zápaly. Všeobecne sú tieto dve kyseliny známe ako vitamín F.

Sója má najvyšší obsah lecitínu, prírodnej látky nevyhnutnej pre fungovanie telesných buniek. Konkrétne ochraňuje pružnosť a kvalitu bunkových membrán. Viac ako maslo či vaječný žĺtok. Lecitín okrem ďalších priaznivých vplyvov znižuje hladinu cholesterolu v krvi, chráni srdce a cievy, zlepšuje činnosť nervového systému a pamäti a pôsobí preventívne proti rakovine pľúc.


Sója je veľmi vhodnou potravinou pre prevenciu proti rakovine, čo bolo zistené už v roku 1969. Obsahuje päť tzv. anti-karcinogénnych látok : inhibítory proteáz, fytáty, fytosteroly, saponíny a izoflavóny.

Sója je dobrým zdrojom proteínov (bielkovín) a obsahuje VŠETKÝCH deväť esenciálnych aminokyselín, ktoré ľudské telo nevyhnutne potrebuje ako súčasť DNA (spolu ich je 22 aminokyselín) a nedokáže si ich vytvoriť samo. Je takisto zdrojom polynenasýtených mastných kyselín vrátane omega 3 a je bez cholesterolu.

V porovnaní s kravským mliekom, sójové mlieko obsahuje menej nastýtených tukov a viac nenasýtených, čiže pomáha znižovať hladinu cholesterolu.

Poskytuje cenný zdroj antioxidantov, B vitamínov (vrátane kyseliny listovej) a železa. 

Sústavné opakovanie zásadných princípov Zdravej a vyváženej výživy je dôležité.

Niektoré sójové produkty sa obohacujú kalciom. Tieto obohatené sójové produkty ako sójové mlieko a tofu poskytujú cenný zdroj minerálov bez nasýtených živočíšnych tukov, živočíšneho proteínu (kazeínu) a cholesterolu, ktoré sa nachádzajú v mliečnych produktoch.

1 porcia 200 ml obsahuje 30% dennej odporúčanej dávky vápnika - ekvivalentné ku kravskému mlieku. 200 ml sójového mlieka obsahuje 80% dennej dávky vitamínu B12.

Väčšina sójových produktov obsahuje aj cennú vlákninu, ktorá je dôležitá pre trávenie a môže znižovať cholesterol. Produkty čisté, vyrobené z celých sójových bôbov ponúkajú množstvo výživových a zdravotných benefitov.


Fytoestrogény

Fytoestrogény sú prírodné substancie, ktoré sa nachádzajú v množstve ovocia, zeleniny, sušených bôbov, hrášku a celozrnných obilninách. Izoflavóny sú typotom fytoestrogénov nachádzajúcich sa v sójových bôboch. Sójové izoflavóny obsahujú veľmi vzácne zložky pre ľudské zdravie : genistein, daidzein, glycetein a equol. Jeden gram sójového proteínu v tradičných sójových produktov poskytuje okolo 3-4 mg izoflavónov.

Chemická štruktúra fytoestrogénov je podobná, ale nie identická, s ľudskými estrogénmi a majú množstvo efektov.

Fytoestrogény môžu hrať podobnú úlohu ako hormóny estrogénu, ale pôsobia v oveľa menšej miere. Niektoré fytoestrogény (izoflavony) majú silu 100 - 100 000 krát slabšiu ako estrogény, ktoré prirodzene obsahuje ľudský organizmus.

Predpokladá sa, že fytoestrogény môžu normalizovať vplyv na telo prirodzeným spôsobom, keď má žena vysokú úroveň estrogénov, fytoestrogény môžu nastoliť rovnováhu.

Keď je úroveň estrogénov nízka, ako u žien v menopauze, slabý efekt fytoestrogénov sóje môže jemne zvýšiť ich hladinu a pomôcť prekonať symptómy menopauzy :-)

Sójové izoflavony sú súčasťou výživy miliónov dospelých a detí v Azii už storočia a sú považované za extrémne zdravé. V roku 2003 bola vykonaná jedna z najrozsiahlejších vedeckých štúdii, ktorej záver bol, že sójové proteíny sú bezpečné.

Počas niekoľkých posledných rokov sme mohli počuť, že sója je veľmi dobrým zdrojom výživných látok a môže chrániť pred srdcovými ochoreniami, niektorými druhmi rakoviny, môže redukovať riziko osteoporózy a symptómov menopauzy a takisto pomáha zlepšovať stav mozgu. Priaznivému pôsobeniu sóje na ľudský mozog sa budeme venovať aj v iných článkoch.

Nie všetky správy o sóji vyzerajú priaznivo, zdravotné benefity boli spochybňované a bol sóji vyhlásený zbytočný boj. Výsledok je mätúci - ľudia nevedia, čomu majú veriť a vznikajú rôzne fámy a skreslenia, čo spoločnosti zaoberajúce sa výrobou liekov aj patrične oceňujú a mylne zneužívajú tieto argumenty proti produktom, ktoré majú pozitívny vplyv na ľudské zdravie.


Záujem o fytoestrogény sa dramaticky zvýšil v posledných 10 rokoch. Koncerny zvýšili množstvo výskumov na zvieratách, ktoré predpokladali, že fytoestrogény môžu ovplyvňovať sexuálny vývoj a reprodukčnú funkciu. Tieto experiemty boli založené na viacerých úrovniach.

Po prvé, izoflavóny sa správajú odlišne a majú odlišný vplyv na rôzne druhy zvierat a tieto štúdie ich prirovnávali k človeku. Za druhé, tenké črevo ako bariéra, cez ktorú sa izoflavóny absorbujú spolu s inými výživnými látkami, boli vstrekované zvieratám vo vysokých dávkach izolovaných izoflavónov a takéto výskumy sú irelevantné.

A nakoniec, mnoho týchto experimentov na zvieratách bolo podávaných v takých dávkach, ktoré samotný človek neskonzumuje.


Mnoho výskumníkov a doktorov vie, že výsledky na zvieratách nemôžu byť porovnávané so štúdiami na človeku. Dr. Kenneth Setchell, (2006) profesor detskej kliniky v Cincinnati, sa vyjadril, že myši, potkany a opice metabolizujú izoflavony odlišným spôsobom ako človek a môže to byť iba model neporovnateľný s človekom a takéto výskumy sú IRELEVANTNÉ.

Jedna štúdia v roku 2001 špeciálne skúmala efekt určitej receptúry založenej na sóji na sexuálny vývoj a plodnosť a nenašiel sa žiadny evidentný vplyv na sexuálny vývoj a reprodukčné zdravie.

Britská komisia pre toxicitu a chemické látky v potravinách a vplyvu na životné prostredie vykonala hĺbkovú analýzu sóje na ľudské zdravie v roku 2003 a zistila, že neexistuje žiadny evidentný dôkaz, že obyvateľstvo, ktoré pravidelne konzumuje vysoké množstvo sóje, ako sú číňania či japonci, by mali problémy so sexuálnym vývojom a vplyvom na plodnosť. Posledné výskumy o efektoch izoflavonov na ľudské zdravie práveže potvrdzujú preventívne účinky a nie sú potvrdené žiadne riziká. (2013). Záverom bolo potvrdené, že funkcia sójových izoflavonov má preventívny účinok v starostlivosti o ľudské zdravie s priaznivými účinkami fytoestrogénov a antioxidantov.


Mnoho vedeckých výskumov špičkovej vedy v oblasti výživy potvrdzujú, že najkvalitnejšie nutričné spoločnosti na zemi používajú čisté zdroje sóje pestované v najčistejších Prírodných lokalitách na Zemi súkromnými farmármi "od semienka" až po výrobok pre výrobu špičkových výživových produktov :-) 

Pokračovanie v ďalšej časti :-)


Zdroje:

https://www.vivahealth.org.uk/resources/soya-fact-sheet

https://www.vivahealth.org.uk/soya/myth-busting

© Andrea & Marian Svinčiak, www.viacenergieprezivot.sk, apríl 2020