Skutočne potrebujeme diéty? IV.

30.07.2019

Dnes sa budeme venovať mikróbom a mikrobiote, ako vplýva prílišná čistota na náš organizmus zvnútra a ako na našu snahu o dosiahnutie a udržanie štíhlej línie?

Všade okolo nás sa nachádzajú v prostredí toxíny, ktoré otravujú vnútorné aj vonkajšie prostredie nášho organizmu. V snahe, udržať čistotu okolo seba, používame toxické prostriedky, ktoré narúšajú hormonálnu rovnováhu. Pre komerčné využitie je zaregistrovaných viac ako 100.000 syntetických chemikálií a každý rok k nim pribudne ďalších 2.000, ale len veľmi málo z nich je riadne testovaných na toxicitu a ich možnom pôsobení na hormóny ani nehovoriac.

Až teraz si vedci začali uvedomovať, že mnohé z týchto chemických látok pôsobia na náš endokrinný systém už v malom alebo dokonca nepatrnom množstve. A začínajú sa nám hromadiť v tele. Výskum na švédskych ženách ukázal, že od roku 1972 do roku 1989 sa v ich materskom mlieku zdvojnásobila koncentrácia polybrómovaného difenyléteru (nehorľavá látka pridávaná do detských pyžám, periniek, elektroniky a nábytku).

Pozrieme sa dovnútra nášho tráviaceho systému. V snahe "zabiť" mikróby, veľké aj malé, hlavne tie hrôzostrašné, ako sú stafylokok, salmonela a E.coli - užívame antibiotiká. Snaha zbaviť sa týchto baktérií je nielen nebezpečná, ale aj zbytočná. Z výskumov vyplýva, že z biliónov buniek v našom tele je len 1 z 10 ľudská. Zvyšok sú baktérie, kvasinky, prvoky - celkom ich je viac ako 500 ďalších druhov a väčšina z nich sa "poneviera" v črevách.

Väčšina z týchto mikróbov je vlastne prospešná - tieto "probiotiká" sú nevyhnutné pre správne fungovanie imunity a tráviaceho systému. Keď sa však naruší rovnováha a "zlé" mikróby premôžu tie prospešné, začnú sa diať zlé veci. Môžete mať kvasinkové infekcie, hnačku alebo iné problémy, spojené so zápalom tráviaceho systému. Môže sa u vás rozvinúť alergia na potraviny, môžete podľahnúť skutočne škodlivým mikróbom, ako je napríklad Staphylococus aureus, ktorý je odolný voči meticilínu čiže MRSA, čo je potenciálne smrteľná stafylokoková infekcia, ktorú môžete chytiť v nemocniciach alebo na iných verejných priestranstvách. Dokonca môžete priberať.

Jeden z príkladov: Vedci z Washington Univerzity zistili, že ak ľudia chudnú, mení sa pomer dvoch kľúčových zložiek mikroflóry - Bacteroidetes a Firmicutes, ktoré tvoria 90 % črevnej flóry. Po výskume na myšiach urobili aj výskum na ľuďoch a zistili, že ak ľudia chudli, tak chudé Bacteroidetes začali prosperovať a tučných baktérií Firmicutes ubudlo. Keď ľudia schudli, bolo to takmer akoby sa telo zbavilo týchto baktérií v prospech štíhlejších a miernejších baktérií. 

Iróniou je, že ak použijete antibiotiká, aby ste odstránili "zlé" baktérie, skončíte tak, že si súčasne zničíte tie "dobré", ktoré sú vašou najlepšou ochranou. Potom si musíte začať opäť budovať z baktérií obranné sily., čo je takmer nemožná úloha, pokiaľ sa živíte výlučne štandardnou stravou zloženou zo spracovaných potravín, ktoré "zlé" baktérie milujú. Jediné, čo môžeme urobiť, je udržiavať silný imunitný systém a starať sa o svoju mikroflóru tak, že budeme jesť potraviny, obnovujúce a vyživujúce naše prospešné baktérie, ktoré sú schopné vyvážiť činnosť tých negatívnych. 

Ďalším faktom je, že užívaním antibiotík sa narúša celkový endokrinný systém, vyčerpávajú sa nadľadvinky a štítna žľaza. Typickými príznakmi únavy nadľadvín sú slabosť, nedostatok energie, ťažkosti s koncentráciou, ťažkosti s vykonávaním bežných úkonov, ktoré ste predtým zvládali ľahko, zábudlivosť, chrapľavý hlas, poruchy trávenia, zápcha, depresia, nespavosť, pocit, že si človek nevie v spánku oddýchnúť, potreba spať aj cez deň....

Všetko toto sú faktory, a o ďalších budeme písať, ktoré sú vodítkom na to, aby človek zmenil svoj životný štýl a zamyslel sa nad tým, kde je chyba, čo môžem pre svoje zdravie urobiť. V čom spočíva príčina?      Nie je jednoduché zistiť príčiny nerovnováhy, aká výživa je pre mňa vhodná, aké potraviny zaradiť do svojej výživy, ktoré vylúčiť. Veľakrát je to metóda pokus-omyl, ale nie je to nemožné. Chce to čas, trpezlivosť, pozitívny prístup, chuť učiť sa niečo nové.... 

V ďalšom pokračovaní spomenieme ďalšie faktory, ktoré vplývajú na endokrinný systém. 

autor : © Andrea Svinčiak, www.viacenergieprezivot.sk, júl 2019