Skutočne potrebujeme diéty? III.

15.07.2019

Pokračujeme druhým faktorom rozbíjajúcim hormonálnu rovnováhu a to je príliš veľa diét s jojo efektom.

Držali ste počas svojho života už aspoň raz - dva krát držali diétu? 75 % ľudí sa zaoberá svojou hmotnosťou, ale väčšinou sa uberá nesprávnym smerom. Počas rôznych výskumov sa zistilo, že iba 15 % ľudí dokázalo správne odhadnúť počet a množstvo kalórií, ktoré potrebujú pre svoj denný energetický príjem, resp. ktoré by mali pri svojej výške a váhe zjesť.

Tento nedostatok vedomostí nás odsudzuje na neúspech. Ľudia idú často do bláznivých extrémov, len aby schudli. Prestávajú jesť všetky makroživiny, ako sú sacharidy alebo tuky, resp. jedia iba tuky a bielkoviny a pod. To je ZLE, ZLE, ZLE. Tento typ diét priamo narúša hormonálnu rovnováhu, pretože do tela posiela odkazy, nutné na prežitie, podľa ktorých telo ukladá tuk a spomaľuje metabolizmus pre prípad, že hladovanie bude pokračovať ďalej. 

Väčšina ľudí, ktorí neustále bojujú s hmotnosťou - obete jo-jo efektu - držia diéty po celý život. Tento vzor stravovania vzniká už v pubertálnych rokoch. Výskumy ukázali, že tie ženy, ktoré opakovane držali diéty a za posledné 4 roky 3x schudli najmenej o 10 kg, pribrali v priemere o 5 kg viac ako ženy, ktoré si udržiavali stabilnejšiu hmotnosť. Pre ľudí neustále bojujúcich s váhou, je typické, že radšej "držia diétu", aby schudli, než aby jedli primerané porcie správnych potravín. Tento problém sa zhoršuje, pokiaľ sa k tomu pridá nedostatok pohybu.

Okrem toho, že tento model "hore-dole" je frustrujúci, je kvôli nemu každý ďalší pokus schudnúť beznádejnejší, najmä ak ste schudli tak, že ste svoje telo vyhladovali. Ak držíme diétu, musíme cvičiť, aby sme si udržali svalovú hmotu. Toto "rozdelenie kalórií" zabezpečuje, že kalórie, ktoré skonzumujete, idú na prestavbu a obnovu svalov.

Keď skončíte s "diétou" a pritom necvičíte, veľmi rýchlo zistíte, že ste len oklamali sami seba. 

Diéty, pri ktorých hladujete, sú katabollické, pozbudzujú telo k tomu, aby požieralo svoje svaly ako palivo. To však múdro myslí na dlhodobé prežitie a pre prípad ďalšieho hladu si chce udržať všetky kalórie, ktoré dostane. Bez svalov je metabolizmus pomalší a navyše sa znižuje hladina významných hormónov štítnej žľazy. A k najdôležitejším zmenám v hladinách hormónov štítnej žľazy a v rýchlosti metabolizmu v pokoji dochádza vtedy,  keď ľudia tým najsdrastickejším spôsobom obmedzia prísun kalórií.

Veľa ľudí, s ktorými som sa stretla, sa dostalo do bludného kruhu hladovania a prejedania sa. Zúfalo sa snažíte schudnúť kvôli nejakému významnému dňu a jediná vec, ktorá vám napadne, je žiť niekoľko týždňov len z 800 kalórií. Čo sa stane? Tak najprv sa vám neuveriteľne rýchlo spomalí metabolizmus. Potom sa vrátite k tomu, čo by sme mohli považovať za "normálne jedenie", to znamená ku 1600 až 2000 kalóriám (kcal) za deň a ste v háji :( Hladina T3 vám prudko klesne nadol. Vaša citlivosť na leptín a inzulín dostala zabrať. Prudko stúpla hladina grelínu. A tak to pokračuje ďalej a ďalej...

Nabudúce: 3. Príliš veľa rovnakých potravín a všetky spracované

  

autor : © Andrea Svinčiak, www.viacenergieprezivot.sk, júl 2019