Skutočne potrebujeme diéty? II.

03.06.2019

Ktoré faktory spúšťajú rýchly a ničivý pád lavíny hormonálneho rozbitia ?

1. Príliš mnoho lenivých rokov

2. Príliš veľa diét s jojo efektom

3. Príliš veľa rovnakých potravín a najmä priemyselne spracovaných

4. Príliš veľa pesticídov v našej strave

5. Príliš veľa toxínov v našom okolí

6. Príliš veľa zlých mikróbov, ale nie dosť dobrých

7. Príliš veľa hodín v práci a málo v posteli

8. Príliš veľa liekov a dokonca aj vo vode

9. Príliš veľa cigariet

Keď sa pozrieme na uvedený zoznam, zostávajú nám dve možnosti. Áno, už viete aké :) 

1. Buď s tým budem niečo robiť a zmením to, alebo 2. mi je to jedno a skončím u nejakého lekára, ktorý mi nasadí lieky a potom u ďalšieho a ďalšieho.

Tento článok a poradenstvo v našom Štúdiu zdravia je pre tých, ktorí majú záujem pracovať na zmene a to nielen na zmene seba, smerovania svojho života, zmene hodnôt, ale neskôr aj inšpirovaním iných ku zmene osobným príkladom. 


Teraz sa pozrieme na 1. bod, ktorý spúšťa lavínu a to je príliš mnoho lenivých rokov.

Z vlastnej skúsenosti a poradenskej praxe viem, že obrovské množstvo ľudí prestane cvičiť, mnoho ľudí cvičí nepravidelne a  väčšina nekladie cvičeniu význam, považujú ho za prílišný luxus, ktorý si nemôžu dovoliť, lebo vraj nie sú filmové hviezdy a podobne. Keď zostarnú a potom, keď sa spamätajú, za lenivý metabolizmus obviňujú hormóny. Takže otázku veku by sme hneď na začiatku vylúčili.

Ako starneme, hladina niektorých hormónov sa zvyšuje, u iných zostáva rovnaká. Pripúšťam, že u väčšiny mieri jedným smerom - nadol. 

Pri starnutí sa naše hormóny menia spôsobom, ktorý podporuje priberanie. Napríklad, ako nám pribúdajú roky, znižuje sa počet leptínových receptorov v mozgu, takže organizmus nespozná, kedy máme dosť a to môže viesť k prejedaniu. U žien sa znižuje hladina hormónov. Hormóny regulujúce inzulín, sú menej účinné, čo môže viesť ku kilám navyše. Muži po tridsiatke majú tendenciu k postupnému znižovaniu hladiny testosterónu asi o 1,5 %  každý rok a hladina DHEA klesá ešte rýchlejšie 2-3 % ročne. Tento pokles môže zmešovať objem svalovej hmoty a energie, zvyšovať množstvo brušného tuku a inzulínovú rezistenciu. A tiež na nás pôsobí tak, že sme podráždení a deprimovaní a to sú pre metabolizmus veľmi zlé správy.

A tak sa vkladáme do rúk farmaceutickým firmám s tým, že si užívaním umelých hormónov predĺžime život :) 

Stále viac vedcov poukazuje na skutočnosť, že úbytok svalovej hmoty spojený so starnutím, máme z veľkej časti vo vlastných rukách. Roky sme si nahovárali, že tuk na bruchu majú na svedomí pribúdajúce roky, ale pravda je taká, že sme sa o seba jednoducho nestarali. Čím nezávadnejšie potraviny jeme a čím viac sa hýbeme, tým lepšia je naša hormonálna rovnováha a týmm sa náš metabolizmus stáva zdravším. 

Budem úprimná, ani mne sa nechce mnohokrát cvičiť, ale realita je taká, že sa musíme hýbať. Naše telo to potrebuje ako kyslík a vodu. Pevná vôľa a pozitívny prístup.


Každý kilogram svalovej hmoty spaľuje 3x viac kalórií ako kilogram tuku. Svaly zbierajú cukor z krvi a posilňujú našu citlivosť voči inzulínu. Cvičenie znižuje hladinu hormónov vyvolávajúcich priberanie, teda napríklad kortizolu a to tak, že sa uvoľňujú endorfíny, ktoré nám pomáhajú vyrovnať sa so stresom, zvyšuje sa hladina hormńov spaľujúcich tuk, napríklad testosterónu, rastového hormónu, DHEA a tyroxínu. Cvičenie jednoducho potrebujeme ! 

Ak má dôjsť k zmene životného štýlu, jednoducho cvičenie k nemu patrí tak ako zmena výživy, pravidelný denný režim, prehodnotenie svojich priorít. Je dôležité, aby ste ako sa hovorí "pohli zadkom" a do svojho života čo najskôr zaradili nejakú zdravú aktivitu, aj keď to bude rýchla chôdza každý deň 1 hodinu, 20 minútové posilovacie cvičenie či polhodina plávania, turistika v Prírode,... 

Takže, ak chcete ísť cestou užívania hormónov, je to vec vaša. V každom prípade zájdite za odborníkom, ktorý netrvá len na užívaní hormónov ale uvedomuje si, aká potrebná je zmena životného štýlu (budem rada, ak takého v lekárskej komunite nájdete :( . 

Existujú jednoduché, prirodzené a priaznivé ale účinné stratégie, ktoré vám pomôžu cítiť sa lepšie a podporia organizmus v nastolení rovnováhy - bez väčšiny zaťažujúcich liekov :)


autor : © Andrea Svinčiak, www.viacenergieprezivot.sk, jún 2019