Prečo je fyzická aktivita dôležitá pre zdravé srdce?

28.02.2022

Zakaždým, keď cvičíte, posilňujete ten jeden sval, o ktorom sa pre zdravý život absolútne nedá vyjednávať - vaše srdce.

V skutočnosti, podľa správy amerického chirurga o fyzickej aktivite a zdraví , majú neaktívni ľudia takmer dvakrát vyššiu pravdepodobnosť vzniku srdcových ochorení ako tí, ktorí sú aktívnejší. Táto skutočnosť ukazuje, aké dôležité je cvičenie pri prevencii kardiovaskulárnych ochorení.

Svetová federácia srdca odporúča, aby dospelí absolvovali aspoň 150 minút týždenne stredne intenzívnej aeróbnej aktivity alebo 75 minút týždenne intenzívnej aeróbnej aktivity alebo kombináciu oboch, aby mohli využívať výhody zdravia srdca spojené s cvičením. Skvelá správa je, že tieto minúty môžete hromadiť počas celého týždňa.

Ako udržiava pravidelná fyzická aktivita naše srdce zdravé?

Tu je 5 dôvodov, prečo by ste mali zvýšiť svoju fyzickú aktivitu, aby ste podporili lepšie zdravie srdca:

1. Cvičenie znižuje krvný tlak.

Podľa Svetovej zdravotníckej organizácie je aeróbne cvičenie najlepším typom fyzickej aktivity na riešenie vysokého krvného tlaku. Zahŕňa opakujúce sa a rytmické pohyby a využíva veľké svalové skupiny, ako sú tie na nohách, ramenách a rukách. Myslite na plávanie, chôdzu, jogging alebo tanec.

2. Cvičenie zlepšuje okysličovanie.

Cvičenie posilňuje svaly, čím zlepšuje ich schopnosť čerpať kyslík z cirkulujúcej krvi. Týmto spôsobom srdce efektívnejšie pumpuje krv do svalov.

3. Cvičenie si udržiava zdravú váhu.

Cvičením spaľujete kalórie. Aeróbne cvičenie vytvára energetický deficit, zatiaľ čo odporové cvičenie zlepšuje čistú svalovú hmotu. To vám v kombinácii s vyváženou stravou pomôže udržať si zdravú váhu a optimálnu hladinu cholesterolu.

4. Cvičenie znižuje stres.

Neustále napätie v dôsledku stresu môže viesť k vysokému krvnému tlaku. Cvičenie zlepšuje náladu aj sebadôveru, čo zase pomáha zvládať stres.

5. Cvičenie zvyšuje hladinu HDL cholesterolu.

Lipoproteíny s vysokou hustotou (HDL), tiež známe ako "dobrý" cholesterol , čistia tepny od prebytočného cholesterolu. Transportujú tento prebytok do pečene, kde sa metabolizuje. Tým sa znižuje riziko aterosklerózy a kardiovaskulárnych ochorení.

Nedávna štúdia vykonaná japonskými výskumníkmi zistila, že cvičenie aspoň tri až štyrikrát týždenne po dobu aspoň 20 minút zvyšuje hladinu HDL.

Začíname na svojej ceste k zdravému srdcu

Keď urobíte kroky, ktoré máte pod kontrolou, ako je cvičenie a správne stravovanie, pocítite výhody veľmi rýchlo. V skutočnosti, po sústredení sa na kardio-tréningový program na niekoľko týždňov, bude cvičenie jednoduchšie a každodenné cvičenie bude pre vás jednoduchšie.

Stačí sa venovať približne 150 minútam týždenne aeróbnej aktivite strednej intenzity. Inak povedané, len 30 minút rýchlej chôdze alebo ľahkého cvičenia každý pracovný deň urobí s vaším srdcom zázraky. Svalové posilňovacie aktivity zahŕňajúce hlavné svalové skupiny sa tiež odporúčajú aspoň dvakrát týždenne.

Takže si vyberte koníček, ktorý prospeje vášmu srdcu a vášmu zdraviu. Môže to byť chôdza, beh, jazda na bicykli, tanec, plávanie a naozaj čokoľvek, čo rozhýbe váš tep. To všetko môže mať pozitívny vplyv na vaše zdravie, pohodu a šťastie teraz aj na ceste.


© Andrea Svinčiak, www.viacenergieprezivot.sk