Potraviny pre výživu pokožky a vlasov

28.02.2022

Výživa je predovšetkým o vyživovaní tela správnymi potravinami a živinami. Niektorí ľudia však majú tendenciu zabúdať, že aj naša pokožka a vlasy potrebujú výživu a že zohrávajú dôležitú úlohu v našom celkovom zdraví a pohode.

Koža je najväčším orgánom tela; slúži ako primárna bariéra proti patogénom v životnom prostredí. Naša pokožka slúži aj ako ochrana pred stratou tekutín zvnútra tela, a preto by sme mali pokožku udržiavať zdravú a chránenú pred ultrafialovým svetlom. Podobne aj naše vlasy poskytujú tepelnú izoláciu a chladenie a chránia nás pred ultrafialovým žiarením.

Čo je vonkajšia výživa a prečo je dôležitá?

V našej Online kurze zdravého života učíme našich členov o dôležitosti výživy tela zvnútra aj zvonka.

To, čo nazývame "vonkajšia výživa", je jednoducho o dosahovaní a udržiavaní zdravej pokožky a vlasov. Tak ako vaše srdce, mozog a svaly potrebujú správnu výživu pre dlhodobé zdravie, vaša pokožka a vlasy potrebujú správnu výživu, aby mohli vykonávať svoje funkcie: ochranu, termoreguláciu, zmyslové vnímanie, sekréciu a vylučovanie.

Možno to nie je prekvapujúce, ale vnútorná a vonkajšia výživa sú hlboko prepojené.

To, čo jete, ovplyvňuje zdravie vašej pokožky a vlasov

Stav vašej pokožky a vlasov je ovplyvnený vašou stravou, vekom a podmienkami prostredia. Niektoré z týchto faktorov nemôžete ovplyvniť - ako je starnutie alebo klíma, ale môžete riadiť to, čo jete, takže to podporuje vašu pokožku a vlasy.

Rôzne živiny vrátane bielkovín, antioxidantov, vitamínov a kolagénu môžu pomôcť zlepšiť zdravie vašej pokožky a vlasov. Ľudia s peknou pokožkou a vlasmi majú tendenciu mať každodenné zdravé návyky!

Tu sú moje odporúčané potraviny a živiny pre zdravú, žiarivú pokožku a vlasy:

Jedzte potraviny bohaté na bielkoviny a opravte svoje bunky.

Každá bunka potrebuje na udržanie života bielkoviny. Proteín je tiež primárnym materiálom používaným na "náhradu" opotrebovaných alebo odumretých buniek. Vaše svaly, vlasy, nechty, pokožka a oči sú vyrobené z bielkovín. Strava s nízkym obsahom bielkovín v priebehu mnohých mesiacov môže spôsobiť stratu tónu pleti, rednutie vlasov a vrásky nad rámec toho, čo by bolo primerané pre chronologický vek.

Zahrnutie bielkovín do vašej stravy zo zdrojov, ako je kuracie mäso, mäso, ryby, sója alebo tofu, vám pomôže vyriešiť tento problém. Proteínové kokteily nahradzujúce jedlo sú tiež skvelou možnosťou konzumácie bielkovín. Vynikajúce raňajky podporia zdravie vašej pokožky. 

Doprajte si vitamíny A, C a E.

Zatiaľ čo bielkoviny sú nevyhnutné na dosiahnutie zdravej pokožky a vlasov, dôležité sú aj vitamíny s antioxidačnými vlastnosťami - ako je vitamín A, C a E.

Nedostatok ktorejkoľvek z týchto mikroživín môže ovplyvniť zdravie vašej pokožky. Pokožka ľahko vykazuje účinky oxidačného poškodenia a antioxidanty sa ukázali ako účinné pri ochrane pokožky pred oxidačným poškodením.

Tu je návod, ako vitamíny A, C a E podporujú vonkajšiu výživu:

Vitamín A

Existujú dva typy vitamínu A: retinoidy (vopred vytvorený vitamín A) a karotenoidy (vopred vytvorený vitamín A). Pečeň premieňa oba typy na retinol, ktorý stimuluje tvorbu nových kožných buniek a zabraňuje vypadávaniu vlasov.

Dobrými zdrojmi vitamínu A sú ovocie a zelenina bohaté na žlté až červené pigmenty, ako aj zelená listová zelenina.

Vitamín C

Vitamín C je kľúčový pre to, aby si telo dokázalo prirodzene vytvárať vlastný kolagén. Pri nedostatku vitamínu C sa produkuje nestabilný kolagén, ktorý poskytuje slabý štrukturálny rámec na opravu tkaniva. Vitamín C sa tiež podieľa na tvorbe určitých lipidov, ktoré pomáhajú pri rekonštrukcii epidermis - vonkajšej vrstvy kože - pri poškodení.

Dobrým zdrojom vitamínu C sú citrusové plody, ako sú pomaranče a citróny, paprika, jahody, brokolica a kel.

Vitamín E

Vitamín E funguje ako antioxidant prerušujúci reťazec vďaka svojej schopnosti rýchlo vypudiť radikály skôr, ako stihnú reagovať s inými lipidmi, čím sa ukončí šírenie oxidačných procesov v membránach. Okrem toho vitamín E pomáha posilňovať funkciu kožnej bariéry.

Dobrým zdrojom vitamínu E sú slnečnicové semienka, mandle, arašidy, tekvica a červená paprika.

Denné užívanie multivitamínov je tiež vynikajúci spôsob, ako zabezpečiť, aby ste svojej pokožke dodávali mikroživiny, ktoré potrebuje, aby vyzerala zdravo.

Vyskúšajte potraviny a doplnky bohaté na kolagén.

Počas procesu starnutia, ktorý začína vo veku okolo 20 rokov, pokožka trpí postupnou stratou vlhkosti a stáva sa čoraz suchšou. Keď sa to stane, dermis sa stáva tenšou; spojivové tkanivo stráca svoju pevnosť a pružnosť, začínajú sa objavovať vrásky a ochabovanie.

Kolagén v ľudskom tele tvorí 25 až 30 percent z celkového množstva bielkovín, z čoho asi 75 percent tvorí kožný kolagén. Kolagén sa nachádza predovšetkým v spojivovom tkanive a je zodpovedný za pevnú štruktúru dermis.

Niektoré príklady potravín bohatých na kolagén zahŕňajú listovú zeleninu, červenú a žltú zeleninu, bobuľové ovocie, citrusové plody, ryby, kuracie mäso, vaječné bielka, avokádo, sóju, fazuľu a biely čaj.

Kolagén je dostupný aj ako výživový doplnok. Hydrolyzovaný kolagén - typ kolagénu, ktorý sa pri použití ako doplnok ľahko vstrebáva do krvného obehu - môže zvýšiť elasticitu pokožky, hustotu pokožky, redukovať vrásky a podporiť hladkú pokožku.

Nakoniec nezabudnite zostať hydratovaní!

Vedeli ste, že značné množstvo kožného tkaniva tvorí voda? Okolo 25 až 30 percent. Z tohto dôvodu je dôležité piť veľa tekutín, aby ste sa vyhli suchej a dehydrovanej pokožke .

Ako vidíte, výživa zohráva zásadnú úlohu pri zdravej pokožke a vlasoch. Je to najlepšia cesta, ako vyzerať a cítiť sa skvele. Keď vyživujete svoje telo zvnútra, správnym jedlom a živinami, vaše telo sa vám poďakuje mladistvou a žiarivou pokožkou a vlasmi, čo v konečnom dôsledku podporí lepšiu pohodu a väčšiu sebadôveru.


© Andrea Svinčiak, www.viacenergieprezivot.sk