POHYB, STRES A ADAPTOGÉNY

01.01.2018

Stres je odozvou organizmu na výrazne pôsobiacu fyzickú alebo psychickú záťaž. Pri vystavení organizmu stresovej situácii sa aktivuje sympatický nervový ystém (nadobličky), čo spôsobuje zrýchlenie krvného obehu, zvýšenie krvného tlaku, prehĺbenie dýchania, vyplavenie energetických zásob (cukry, tuky), tlmenie bolesti, atď. Časté, opakované a dlhotrvajúce stresy (psychické, sociálne, fyzické) nepriaznivo ovplyvňujú zdravotný stav organizmu.

Vedú hlavne k

  • zvýšeniu tlaku krvi
  • rozvoju cukrovky
  • ochoreniu srdca a ciev (infarkt)

Ťažké životné situácie majú rôznu formu. Môže to byť náhle úmrtie blízkeho človeka, sklamanie, pocity ohrozenia a menejcennosti, niekedy sa dotýkajú vlastného Ja alebo sa dlhodobo zakrádajú do nášho života. Ak sme v tiesni, klesá naše sebavedomie, znižuje sa kladné sebahodnotenie a strácame pôdu pod nohami.

Prevencia stresu

Stres môžeme odbúravať alebo mu predchádzať, prevencia má obrovský význam.

  • pomocou odpočinku
  • pravidelným spánkom
  • aktívnym odpočinkom
  • fyzickou aktivitou
  • plánovanie denného režimu a dlhodobé plánovanie aktivít.

Potraviny proti stresu

  • klíčky - sú v nich zásoby B a C vitamínov (vplývajú na nervový systém a imunitu)
  • banány - obsahujú draslík a tryptofán (podporuje dýchanie, okysličovanie krvi, vytvára pocity uvoľnenia a pohody
  • spirulina
  • kiwi - draslík, C vitamín
  • jogurt - B vitamíny, A a D
  • paradajky - draslík - ako banány
  • fazuľa a sója - lecitín, draslík
  • pšeničné klíčky - E, B, horčík
  • sezamové semienka - B komplex, E, horčík
  • ovos - B2, ukľudňuje

Jedlá a nápoje, ktoré stres podporujú

  • sladkosti - a v nich obsiahnutý cukor nabije energiou, potom prerastie v podráždenosť až depresiu - zmenou hladiny cukru v krvi
  • kravské mlieko - zaťažuje telo a spomaľuje trávenie
  • červené mäso - zvyšuje hladinu hormónov pre stres a úzkosť
  • chilli papričky a feferónky - dráždia žalúdok a telo sa bráni = väčšia záťaž
  • potraviny v konzervách - chemikálie namáhajú pri trávení celé telo
  • kofein - káva, kola - spôsobujú uvoľňovanie adrenalínu a tým nárast stresu
  • alkohol - je jedna z hlavných príčin stresu, rozhádže endokrinný systém.

Pohyb

  • pohyb je prirodzenosť života
  • zdravá chrbtica je jedným zo základov zdravia
  • pravidelne sa opakujúca vytrvalostná aktivita - 20 minút denne - dostatok kyslíka a energie potrebné pre každú bunku a pre každú činnosť, prináša srdcu, mozgu a obehovému systému energiu
  • pohybom proti stresu - behom cvičenia dochádza k vylučovaniu dvoch základných hormónov - serotonín a endorfín (hormónu šťastia)
  • pohybom k vitalite - spriechodňuje sa lymfatický systém, nervová aktivita získava rovnováhu, pri okysličovaní mozgu dochádza k lepšiemu mysleniu, pomáha znižovať prekyslenosť organizmu okysličovaním, zachováva prirodzenú hladinu cholesterolu v krvi, spotrebováva sa stresový hormón adrenalín, harmonizuje organizmus.

Často sa stáva, že chodíme do posilovne, cvičíme aerobic, beháme, jazdíme na bicykli a tukové zásoby sa nezmenšujú. Pri chudnutí musíme venovať pozornosť tepovej frekvencii. TF udáva počet tepov srdca za minútu.

Pokiaľ sme v kľude a nič neurobíme, pohybuje sa TF medzi 60-75/minútu. Pri trénovanosti klesne až pod 50. Kľudová TF je z ukazovateľom trénovanosti.

Maximálna tepová frekvencia MTF - 220 - vek.

Pre optimálne spaľovanie tukov je ideálna TF 55-65% maximálnej TF. Ak chceme účinne chudnúť pomocou cvičenia, tak začneme s týmito číslami. Vhodnejšími pohybovými aktivitami sú pomalšie a volnejšie typy aerobneho cvičenia - nie aerobic, ale body-styling, jogging, bicyklovanie.

Športy, pri ktorých sa TF vyšplhá na 70% MTF, sú vhodné pre zvyšovanie fyzickej kondície a posilnenia srdečného systému, nie však pre účinné chudnutie.

Je to však individuálne. Potrebné je TF striedať. Bolo dokázané, že ľudia, ktorí necvičia, majú tendenciu od 30. roku strácať 3-5 % svalovej hmoty každých 10 rokov, dokonca sa zvyšuje riziko osteopénie a osteoporózy už po 30. roku život

Druhy športu

Aeróbny šport - beh, plávanie,

Anaeróbny šport - posilňovanie

Strečing - dôležité ukončenie tréningu, aby sa predišlo skracovaniu svalov

Pri zvládaní stresu nám môžu pomôcť adaptogény. Termín adaptogén vytvoril ruský vedec Dr. Nikolaj Lazarev v r. 1947. Je to rastlinný produkt, ktorý zvyšuje odolnosť organizmu proti stresovým situáciám, ako je zranenie, úzkosť alebo telesná únava. Adaptogény teda všeobecne pomáhajú organizmu udržiavať optimálnu homeostázu (stabilné vnútorné prostredie), zlepšujú schopnosti mozgu (myslenie, kapacita pamäti).

Adaptogénne rastlinné drogy sú jedinečné oproti iným látkam vo svojej schopnosti udržiavať rovnováhu hormónov a imunitného systému. Sú to látky prírodného pôvodu, ktoré dokážu udržať úroveň mentálnej aj fyzickej výkonnosti nad priemernú úroveň. Výkonnosť sa po dosiahnutí maxima neznižuje na minimálny pracovný výkon ako u bežných stimulantov (kofein a pod.), ale sa udržiava na mierne zvýšenej úrovni. pomáhajú podporovať regeneráciu a výkonnosť neurónov alebo doplňajú a stimulujú hladinu transmitterov. Mali by ich používať len psychicky a fyzicky zdravé osoby pre vzpruženie. Je potrebné s nimi manipulovať rozumne.

Je vhodné ich užívať v stresových situáciách, pri chorobách, ktoré majú pôvod v strese, pri chronickom únavovom syndróme, tetánii (doplnok horčíka), migréne, športovom výkone.

Schizandra, ženšeny, rozchodnica ružová, yerba maté, lecitín, Bkomplex, guarana, kofein, kakao, L-karnitin, omega 3.

Pri športe je vhodné používať kvalitné doplnky stravy a výživné jedlo, ktoré vám zabezpečí energiu, ktorá bola spotrebovaná a zároveň pomôže budovať svalovú hmotu, zlepšiť mineralizáciu kostí aj elektrolytický rovnováhu. Veľkou pomocou sú pri tom nasledujúce doplnky stravy a vyvážené jedlo. Uľahčujú život a doplňujú potrebné živiny v súlade s vyváženým jedálničkom.