ORGÁNOVÉ SÚSTAVY

01.01.2018

Základnou stavebnou a funkčnou jednotkou nášho tela je bunka, ktorých je nieľkoľko miliard. Bunka je najmenším anatomickým a funkčným celkom schopným samostatného života. Každá bunka obsahuje 46 chromozómov, ktoré sa nachádzajú v jadre každej bunky.

Bunky sa zhlukujú do tkaniva, ktorých sú rôzne druhy (epitelová, spojivová, svalová, nervová, tekutá-krv). Súbor tkanív tvorí orgán, nasleduje orgánový systém a organizmus.

V našom tele máme orgánové sústavy, ktoré neexistujú samé pre seba, ale sa vzájomne ovplyvňujú. Vplyvom prechodu na zdravý životný štýl sa dostávajú do rovnováhy.

  1. Pohybový systém: a) Kostrová sústava - kosti, kĺby + b)Svalová sústava - svaly, šľachy
  2. Srdcovocievny systém - srdce, artérie, cievy, tepny, žily, vlásočnice, krv, krvný obeh
  3. Tráviaci systém - ústa, pažerák, žalúdok, dvanáctorník, hrubé a tenké črevo,
  4. Dýchací systém - nos, nosohltan, hltan, pľúca, priedušky,
  5. Nervový systém - mozog, hypofýza, neuróny, glie, synapsie, miecha
  6. Lymfatický systém - lymfa, uzliny, slezina
  7. Endokrinný systém - žľazy s vnútorným vylučovaním
  8. Rozmnožovacia sústava - pohlavné orgány, maternica
  9. Vylučovacia sústava - obličky, konečník, močový mechúr, močovody, koža, potné žľazy

Tenké črevo

Má 3 hlavné funkcie

  • vstrebáva živiny
  • triedi živiny - čo je zlé označí ako alergén
  • vyrába serotonín - hormón ovplyvňujúci spánok a dobrú náladu

Má 4 hlavné potreby

  • musí v ňom byť správne pH - ľahko zásadité
  • musí tam byť v rovnováhe 650 druhov baktérií
  • musí mať dostatok vody v geli, ktorý ho pokrýva
  • musí mať čistú vstrebávaciu plochu bez zbytkov potravy a mŕtvych črevných buniek

Čo mu škodí?

  • prekysľujúce zložky - káva, ocot, cukor, alkohol, glutamát, nestrávené mlieko, zle strávené jedlo (veľká porcia, nerozžuvané, fastfood, nápoj pri jedle...)
  • látky z cigariet
  • sústavné nepitie vody 27-36 ml vody dopoludnia
  • niektoré lieky
  • stres
  • nedostatok spánku.

Čím vám to môže odplácať?

  • bunková podvýživa (nebude vstrebávať dosť z toho, čo ste zjedli)
  • zlá nálada a nevyspatie (nevyrobí dosť serotonínu)
  • následkom týchto dvoch urýchlené chátranie
  • alergie (keď ho preťažíte, začne blbnúť a označovať látky ako alergén aj tie, ktoré sú pre vás bezpečné)
  • dýchacie problémy (črevo určuje výrobu imunitných látok aj pre pľúca - tie nemajú vlastný lymfatický syystém a celkom závisia od pomoci čreva, ktoré ho má, prichádza tie do kontaktu s látkami zo vzduchu a dokáže výrobu tých imunitných látok zaistiť
  • preťažte črevo a najčastejšie sa vyšle na pľúca. Tie sa potom môžu buď viac potiahnuť hlienom - vykašliavanie - a alebo sa nezmôžu na nič a príde bronchitída a astma:)

Čo s tým?

  • zaistiť kvalitnú dennodennú údržbu
  • dostatok vody, vlákniny
  • zmenšiť porcie a dobre žuť
  • ráno dodať vodu, upraviť pH a podporiť dobré baktérie
  • baktérie nie je potrebné dodávať, oni tam sú, ale potrebujú hlavne prežiť
  • moje doporučenie: Aloe Vera, jej účinky na zažívanie a podporu dobrých by boli na samostatný článok, len pozor na výrobcu, nie je Aloe ako Aloe
  • Ideálne prvé a posledné jedlo napchaté živinami
  • ráno sa príjemne naštartuje, večer nebudete zaspávať hladní a pritom črevo môžu ísť rýchlo spať

Samozrejme vo veciach jedálnička a celkového prispôsobenia životosprávy nestačí prečítať jeden článok. Je potrebné si na to sadnúť a nájsť riešenie priamo pre vás.