Čo by mali muži vedieť o sóji ?

25.02.2022

Čo vám ako prvé napadne, keď si spomeniete na sóju? Pravdepodobne jedna z mnohých foriem, v ktorých sa konzumuje: tofu, sójové mlieko, tempeh, edamame alebo sójová sladká tyčinka :)  Potraviny na báze sóje sú populárne a nie bezdôvodne: sója má viacero zdravotných výhod pre mužov aj ženy .

Sója je skvelým zdrojom vysoko kvalitných bielkovín a sójové potraviny majú vo všeobecnosti nízky obsah nasýtených tukov. Sójové bôby tiež obsahujú vlákninu, vápnik, železo, omega-3 tuky a ďalšie dôležité vitamíny a minerály. Navyše, podľa metaanalýzy publikovanej v International Journal of Sports Nutrition and Exercise Metabolism, doplnenie tréningu so sójovým proteínom môže viesť k zvýšeniu svalovej hmoty a sily v rovnakom rozsahu ako suplementácia živočíšnymi bielkovinami.

Rastie množstvo výskumov na podporu mnohých zdravotných výhod sóje . Niektorí muži však majú k jej konzumácii stále výhrady. Tieto výhrady môžu byť založené na dvoch mylných predstavách, ktorým sa chcem venovať.

Sója nezvyšuje estrogén ani neznižuje hladinu testosterónu u mužov

Mylné predstavy o sójových potravinách pramenia zo skutočnosti, že sója je jedinečne bohatým zdrojom izoflavónov, čo sú prirodzene sa vyskytujúce rastlinné chemikálie klasifikované ako fytoestrogény. Fytoestrogény sú rastlinné zložky nachádzajúce sa v niekoľkých rôznych druhoch potravín, ale množstvá v sóji sú oveľa väčšie ako v iných potravinách. Napriek tomu, že sú sójové izoflavóny klasifikované ako rastlinné estrogény, líšia sa na molekulárnej aj klinickej úrovni od ľudského hormónu estrogénu.

Pôvod obáv z narušenia hormónov má veľa spoločného s dvoma kazuistikami, z ktorých každá popisuje jednotlivých mužov, ktorí zažili hormonálne poruchy, ktoré sa údajne vyskytli v dôsledku konzumácie sójových potravín. Ale - a to je dôležité poznamenať - každý z mužov opísaných v týchto správach konzumoval extrémne vysoké množstvá sójových potravín, asi deväťnásobok množstva izoflavónov, ktoré zvyčajne konzumujú starší muži v Japonsku, v krajine, pre ktorú je sója tradičnou zložkou výživy.

Príliš veľa akéhokoľvek jedla môže viesť k zdravotným problémom. Okrem toho sa príjem sóje u týchto dvoch mužov vyskytol v kontexte diéty s nedostatkom živín, pretože väčšina ich kalórií pochádzala z jednej potraviny.

Na rozdiel od týchto dvoch prípadových správ rozsiahle klinické údaje ukazujú, že ani sójové potraviny, ani izoflavóny neovplyvňujú hladiny testosterónu a estrogénu u mužov. To platí aj vtedy, keď príjem vysoko prevyšuje typický japonský príjem.

Každá porcia minimálne spracovanej sójovej potraviny (1 šálka sójového mlieka alebo ½ tofu alebo edamamu) poskytuje približne 25 mg izoflavónov alebo 3,5 mg izoflavónov na gram bielkovín. Vo všeobecnosti majú rafinovanejšie sójové produkty, ako je izolovaný sójový proteín, oveľa nižšie koncentrácie izoflavónov.

Sója nezvyšuje riziko vzniku rakoviny prostaty

Táto otázka je tiež zakorenená v zámene izoflavónov/estrogénov. Opak však môže byť pravdou: výskum naznačuje, že sója môže znížiť riziko rakoviny prostaty u mužov. Toto je dôležitá informácia, pretože rakovina prostaty je celosvetovo druhým najčastejšie sa vyskytujúcim rakovinovým ochorením u mužov .

V nedávnom prehľade 30 pozorovacích štúdií bola vysoká spotreba sóje spojená s výrazne nižším rizikom vzniku ochorenia. Záujem o úlohu, ktorú môže sója zohrávať pri znižovaní rizika vzniku rakoviny prostaty, sa datuje už tri desaťročia. Počiatočné zameranie na rakovinu prostaty možno čiastočne pripísať historicky nižšej úmrtnosti na rakovinu prostaty v ázijských krajinách konzumujúcich sóju.

Napríklad na každých 100 000 mužov v Japonsku, Kórei a Číne je miera výskytu rakoviny prostaty 26,6, 22,4 a 12,0. Naproti tomu v USA je miera rakoviny prostaty u černochov 178,8 a u nehispánskych belochov 112,3. V Európe je cca 9 zo 100 mužov postihnutých rakovinou prostaty, z toho 11% všetkých onkologických ochorení tvorí rakovina prostaty.

Sójové potraviny môžu hrať dôležitú úlohu v strave mužov tým, že poskytujú vysokokvalitné bielkoviny a zdravé tuky . Sójový proteín tiež podporuje normálnu hladinu cholesterolu v krvi a je dobrou voľbou vysokokvalitného proteínu rastlinného pôvodu pre tých, ktorí chcú zvýšiť svalovú hmotu.

Celkový výskum naznačuje, že sójové potraviny môžu byť bezpečne začlenené do stravy v podstate všetkých zdravých jedincov s výnimkou tých, ktorí sú alergickí na sójový proteín, čo je pomerne nezvyčajné. Kľúčom je začleniť sóju ako súčasť vašej celkovej zdravej výživy bohatej na živiny. 

S našimi skvelými produktami si môžete vylepšiť aj rannú kávu :)


© Andrea a Marian Svinčiak, www.viacenergieprezivot.sk, február 2022