Ako zdravie čriev ovplyvňuje našu náladu?

28.02.2022

Mali ste niekedy "motýle" v bruchu? Čo tak "inštinkt" alebo možno "strhujúci" zážitok? Keď vám "kontrola čriev" povie, ako sa cítite, je lákavé si myslieť, že je to všetko vo vašej hlave. Ale pravdou je, že keď vám inštinkty povedia, aby ste "počúvaj svoje vnútro", vaše vnútro sa vám skutočne snaží niečo povedať.

Medzi vaším mozgom a tráviacim traktom je skutočne silné spojenie a sú v neustálom vzájomnom spojení. Medzi vašimi črevmi a mozgom putuje neuveriteľné množstvo informácií - natoľko, že nervový systém, ktorý sídli vo vašom tráviacom trakte, sa často nazýva "druhý mozog" tela.

Dva mozgy tela

Spojenie medzi vašim mozgom a "druhým mozgom" vo vašom tráviacom trakte je niečo, čo ste pravdepodobne zažili vo forme "reakcie čreva". Poznáte ten pocit, keď dostanete zlú správu alebo máte s niekým zložitý rozhovor. Vaše črevo vám presne povie, ako sa cítite. Keď zasiahne stres alebo úzkosť, váš mozog vyšle signál do vášho čreva - a ďalšia vec, o ktorej viete, že sa vám krúti žalúdok.

Signály sa šíria aj opačným smerom: z čreva do mozgu. Tento systém upozorní "prvý mozog", ak ste zjedli niečo, čo ste nemali, a tiež sleduje váš hlad a vašu náladu. Keď niečo vo vašom tráviacom systéme nie je úplne v poriadku, do mozgu sa odošle upozornenie - často ešte predtým, než si všimnete, že niečo nie je v poriadku.

Vaše črevá a nálada

Je jasné, že určité emócie môžu vyvolať reakciu trávenia, existujú však aj špekulácie, že to môže platiť aj naopak - stavy vo vašom čreve môžu ovplyvniť to, ako sa cítite.

Nedávne vedecké dôkazy naznačujú, že nielen náš mozog si "uvedomuje" naše črevné mikróby, ale tieto baktérie môžu ovplyvniť naše vnímanie sveta a zmeniť naše správanie. Niet pochýb o tom, že váš mozog a črevá sú dobre prepojené - preto dáva zmysel, že udržiavanie vášho tráviaceho systému v špičkovej forme je životne dôležité pre váš pocit pohody.

Ako zlepšiť svoje trávenie

Kroky, ktoré robíte, aby ste si udržali zdravie, sú tie isté, ktoré podporujú zdravie tráviaceho traktu. Tu je niekoľko tipov, ako začať:

  • Zaraďte do svojho jedálnička dostatok vlákniny z farebného ovocia a zeleniny a celozrnných výrobkov. Vláknina pomáha podporovať pravidelnosť (čo môže ovplyvniť vašu náladu!) a niektoré druhy vlákniny tiež podporujú rast "dobrých" baktérií vo vašom mikrobióme.
  • Zostaňte dostatočne hydratovaní počas celého dňa.
  • Uistite sa, že jete ako zdroj probiotík fermentované potraviny, ako je jogurt, nakladaná zelenina a tempeh, poskytujú prirodzené probiotiká, ktoré podporujú imunitu tým, že vytláčajú iné baktérie, ktoré vám môžu spôsobiť ochorenie.
  • Urobte z pravidelného cvičenia súčasť vašej rutiny.
  • Pokiaľ nemáte dostatočné množstvo vlákniny, doplňte pomocou kvalitných doplnkov alebo pokiaľ chcete zlepšiť črevnú mikrobiotu, tak doplňte kvalitné pre/probiotiká.
  • Nahraďte nezdravé sladkosti s jednoduchými sacharidmi zdravšími v podobe ovocia, orechov a prípadne kvalitnej horkej čokolády.

Pomôže aj to, že si vychutnáte jedlo. Keď spomalíte, môžete jesť menej jedla a pravdepodobne budete menej vystresovaní - čo znamená, že budete vysielať signály "obom" vašim mozgom. Keď budete jesť pomalšie, vaše črevá budú mať čas povedať vášmu mozgu, že ste sýti - a váš mozog vám tiež povie, že ste uvoľnenejší. Zároveň pri pomalšom jedení a dostatočnom hryzení pomáhate regulovať svoju hmotnosť.

Viac o zásadách pre správnu črevnú mikrobiotu sa môžete dozvedieť na našom Online kurze zdravého života.


© Andrea Svinčiak, www.viacenergieprezivot.