Ako si vybrať najlepšie doplnky?

04.03.2022

Na zlepšenie zdravia a pohody spotrebitelia čoraz viac začleňujú doplnky do svojho jedálnička. Podľa globálneho prieskumu míňajú spotrebitelia každý rok približne 280 eur na vitamíny, minerály a iné doplnky stravy. V skutočnosti 24 percent ľudí konzumuje viac ako tri rôzne doplnky týždenne.

Ako ľudia vedia, ktoré doplnky majú užívať alebo ktoré sú najlepšie kúpiť? Zaujímavé je, že 30 percent respondentov uviedlo ako zdroj informácií o doplnkoch internet a sociálne médiá, zatiaľ čo 27 percent uviedlo, že hľadali rady a odporúčania od svojich lekárov. Bez ohľadu na to, odkiaľ spotrebitelia získavajú informácie, 77 percent respondentov uviedlo, že by sa chceli dozvedieť viac o výhodách rôznych doplnkov stravy.

Skôr v sérii sme diskutovali o podpornej úlohe doplnkov, ako aj o ich bezpečnosti a výhodách. V tejto príručke si prejdeme, ako si vybrať tie najlepšie doplnky, ktoré začleníte do svojho wellness plánu.

Aký formát doplnku je najlepší?

Vďaka inováciám a technológii majú dnes spotrebitelia prístup k širokej škále doplnkových formátov vrátane kapsúl, práškov, žuvačiek a funkčných nápojov, aby sme vymenovali aspoň niektoré.

S toľkými možnosťami môže byť ťažké vybrať si tú najlepšiu, ale v konečnom dôsledku to závisí od preferencie. Tu sú najbežnejšie formy dostupné na trhu:

  • Tablety: Tieto pilulky sa vyrábajú drvením účinných látok. Keďže tablety nemajú povlaky, môžu mať niekedy pachuť.
  • Kapsuly: V prípade kapsúl sú zložky uzavreté vo vonkajšom obale. Môžu byť vo forme piluliek, ktoré sú potiahnuté ľahko stráviteľným obalom, aby sa zabránilo pachuti, alebo môžu byť prísady uzavreté v dvojdielnej kapsule.
  • Žuvačky: Niektorí spotrebitelia môžu preferovať žuvanie doplnkov, takže tento alternatívny formát môže byť vhodnejší.
  • Žuvacie cukríky: Kedysi len pre deti, teraz sú gumičky bežne dostupné aj pre dospelých. Príťažlivý je ľahko žuvateľný a chutný formát a niektoré môžu mať jedinečné príchute.
  • Prášky: Mnohí spotrebitelia uprednostňujú prášky, pretože sa ľahko prehĺtajú a dajú sa zmiešať s nápojmi alebo inými tekutinami na jednoduchú konzumáciu.
  • Funkčné nápoje a tekuté doplnky: Pre spotrebiteľov na cestách obsahujú tieto tekuté produkty doplnkové živiny a poskytujú pohodlnú alternatívu k iným formátom. Majte na pamäti, že po otvorení majú zvyčajne kratšiu trvanlivosť.

Technológia a inovácie nám umožnili vyvinúť nové a alternatívne formáty, ktoré vyhovujú jedinečným potrebám a preferenciám spotrebiteľov. Ešte dôležitejšie je, že máme možnosť voľby a pohodlie, takže je len na nás, aby sme určili, čo vyhovuje nášmu rozvrhu a životnému štýlu.

V konečnom dôsledku je to o konzistencii - vyberte si formáty, ktoré vám pomôžu udržiavať konzistentný režim, ktorý dopĺňa výživnú stravu a cvičebnú rutinu.

Čo je to mnohostranný prístup k wellness?

Bežný spotrebiteľ sa môže čudovať, prečo je na trhu toľko doplnkov stravy. Nemali by sme užiť len jeden multivitamín denne?

Výživové potreby sa líšia od človeka k človeku; sú ovplyvnené naším vekom, pohlavím, životným štádiom, diétnymi obmedzeniami, wellness cieľmi atď. Pomáha zvážiť mnohostranný prístup k wellness - cielená výživa na podporu našich orgánov, spánku a nálady - to všetko prispieva k našej celkovej pohode.

Aj keď ste možno viac oboznámení s vitamínmi a minerálmi, niektoré doplnky stravy ponúkajú funkčné výhody, ktoré nemusíme získať z našej každodennej stravy. Bacopa môže napríklad podporovať vybavovanie si krátkodobej pamäte a pozornosti, ale je nepravdepodobné, že by ste ju našli v jedlách - je to bylina pôvodom z Indie.

A ako starneme, naše telá zažívajú fyziologické zmeny; takže je možné, že v našej strave prirodzene nedostávame dostatok živín na podporu takýchto zmien. Napríklad CoQ10 je antioxidant, ktorý sa nachádza v niektorých potravinách a vytvára sa aj v tele, ale jeho hladiny majú tendenciu klesať, keď starneme. Ak neprijímate dostatok z jedla, ktoré jete, možno je čas na doplnenie.

Z týchto dôvodov existuje množstvo doplnkov, ktoré je potrebné zvážiť nad rámec denných multivitamínov, vrátane probiotík, aminokyselín, fytonutrientov, bylín a rastlinných látok. Tieto sú často známe ako špecializované alebo cielené doplnky výživy, pretože sa zameriavajú na konkrétny wellness cieľ.

Zoznam cielených doplnkov výživy

Náš prieskum s Radou pre zodpovednú výživu zistil, že spotrebitelia berú doplnky z rôznych dôvodov. Tu sú niektoré z cieľov, ktoré citovali:

  • Na podporu všeobecnej imunity (62 percent)
  • Pre všeobecné zdravie a pohodu (46 percent)
  • Pre zdravie tráviaceho traktu (32 percent)
  • Pre zdravie pokožky, vlasov a krásu (27 percent)
  • Pre zdravie mozgu (24 percent)
  • Na podporu energie a sústredenia (23 percent)
  • Na podporu spánku (20 percent)

Aké sú typy doplnkov, ktoré špecificky zodpovedajú týmto cieľom? Poďme sa hlbšie ponoriť do cielených doplnkov výživy.

Podpora imunity

Podľa nedávneho prieskumu 52 percent spotrebiteľov uviedlo podporu imunity ako dôvod nákupu výživových produktov. Doplnky v tejto kategórii zahŕňajú zinok, niektoré vitamíny, probiotiká, omega-3 mastné kyseliny a rastlinné doplnky, ako je kurkuma, schizandra, baza a echinacea.

Zdravie mozgu

Ako starneme, mnohí spotrebitelia hľadajú doplnky na podporu rôznych funkcií vrátane pamäte. Bacopa je rastlina používaná v tradičnej indickej medicíne (Ayurveda) na podporu krátkodobej pamäte a kognitívnej odolnosti, keď ľudia starnú.

Zdravie srdca

Okrem stravy zdravej pre srdce a pravidelného cvičenia môžu naše zdravie srdca podporiť aj doplnky výživy. Niektoré z týchto produktov zahŕňajú omega-3, CoQ10, cesnak a doplnky obsahujúce prekurzory oxidu dusnatého .

Zdravie trávenia

Probiotiká, prebiotiká a synbiotiká prispievajú k zdraviu čriev. Vláknina pomáha pri trávení, poskytuje pocit sýtosti na potlačenie chuti do jedla a pomáha prospievať priateľským tráviacim baktériám. Mnohí z nás nedosahujú odporúčaný denný príjem vlákniny, takže užívanie doplnku môže pomôcť.

Zdravie žien

Ženy majú špecifické nutričné ​​potreby , ktoré možno podporiť pridaním doplnkov. Zdravotní experti často odporúčajú ženám pridávať vápnik do stravy na podporu zdravia kostí. Ďalšou živinou, ktorú často treba posilniť, je vitamín D - ideálny aj pre kosti. Ďalším cieľovým doplnkom pre ženy pred menopauzou je železo, nevyhnutné pre rast buniek.

Zdravie mužov

Muži tiež profitujú z vitamínu D a niektorých produktov vyrobených zo saw palmetta, palmy na podporu prostaty a moču .

Zdravie detí

Ako mnohí rodičia vedia, deti nie vždy dostávajú správnu výživu. Mnohí rodičia dopĺňajú kokteilom obohateným o živiny alebo multivitamínom vrátane cholínu, ktorý podporuje normálnu neurologickú funkciu, vápnikom, horčíkom a vitamínom D na podporu zdravého rastu a vývoja kostí a zubov.

Spánok a relax

Odpočinok je neoddeliteľnou súčasťou zdravého, aktívneho životného štýlu. Omladzuje vaše telo a myseľ a reguluje vašu náladu . Mnohí spotrebitelia nachádzajú podporu spánku a relaxácie v bylinných čajoch vyrobených z harmančeka alebo iných bylín, ako je jujuba a mučenka. Iní ľudia podporujú spánok doplnením melatonínu.

Zdravé starnutie

Glukozamín je prirodzene sa vyskytujúca zlúčenina v našom tele, ktorá sa vekom znižuje. Suplementácia môže pomôcť podporiť zdravie kĺbov. Podobne sa ukázalo, že luteín podporuje zdravie očí a zrak.

Ako si vybrať doplnky: Prečo cena nie je všetko

Aj keď všetci máme radi lacné veci a hľadáme najnižšie náklady na mnohé položky, pred investíciou do doplnkov, ktoré ovplyvňujú naše zdravie, je potrebné zvážiť veľa faktorov. Je dôležité vyberať si múdro, pretože kvalita ingrediencií a výrobné postupy sa môžu líšiť.

Tu sú moje tipy na výber správnych doplnkov:

  • Zúžte pole výberom iba produktov od známych spoločností, ktoré sa venujú vede, kvalite a bezpečnosti.
  • Pozorne si prečítajte výživový štítok, kde nájdete všetky zložky, ktoré sú výrazné, najmä ak ste obzvlášť citliví.
  • Ak máte špecifické potravinové alergie alebo diétne obmedzenia, hľadajte certifikáty tretích strán, ako napríklad certifikovaný bezlepkový.
  • Nájdite si čas a preskúmajte webovú stránku značky a skontrolujte úroveň vedeckých a lekárskych odborníkov, ktorých zamestnávajú.
  • Skontrolujte si, či značka pravidelne investuje do testovania a zlepšovania svojich produktov. Užitočné môžu byť aj nezávislé štúdie tretích strán od dôveryhodných inštitúcií.

Ako zostať v kurze

Rovnako ako mnohé nové režimy, nemusíte vidieť výhody okamžite pri užívaní doplnkov. Výsledky súvisiace s naším wellness nie sú ľahko pozorovateľné, ako by ste to urobili s produktmi, ktoré podporujú chudnutie alebo naberanie svalov.

Ako pri všetkom - či už ide o diétu alebo cvičenie - konzistencia je kľúčová. Doplnky nie sú jednorazovou záležitosťou; začleníte ich do svojej každodennej rutiny a celoživotného wellness plánu.

Nedávne štúdie naznačujú, že užívanie určitých cielených doplnkov výživy môže mať dlhodobé výhody, ak ich budete brať dôsledne. Tu je niekoľko príkladov:

  • Analýza* starších pacientov ukázala, že užívanie selénu (200 mcg/deň) a CoQ10 (200 mg/deň) nielen zlepšilo zdravie srdca, ale časom sa zvýšili aj prínosy suplementácie.
  • V inej metaanalýze* bola dlhodobá suplementácia luteínu (10-20 mg/deň) spojená s významným zlepšením zdravia očí u dospelých.
  • Podobne randomizovaná kontrolná štúdia* tiež ukázala zlepšenie minerálnej hustoty kostí u detí s dlhými obdobiami primeraného príjmu vápnika (240 - 440 mg/deň zo stravy a doplnkov).

To znamená, že je ľudskou prirodzenosťou skĺznuť späť do starých zvykov a zabudnúť na svoje doplnky. Tu je niekoľko tipov a trikov, ako zostať v kurze:

  • Nastavte si pripomienku, aby ste posilnili svoj nový zvyk. Doplnky stravy si vezmite napríklad po čistení zubov alebo pri príprave kávy. Držte sa rozvrhu.
  • Môžete si tiež rozdeliť sady doplnkov počas dňa, napríklad ich užívať pri rôznych jedlách.
  • Wellness časopis je tiež veľmi užitočný, keď máte na mysli konkrétny cieľ, ako je zlepšenie kvality a trvania spánku.
  • Keď cestujete, zvážte prinesenie nádob na pilulky, aby ste mali prehľad o svojich doplnkoch. Je ľahké zanedbávať svoje nutričné ​​potreby, keď si nepripravujete vlastné jedlá alebo cestujete.

Veľký rozdiel robí aj podpora komunity. Pripojiť sa k podpornej skupine s ľuďmi s podobnými cieľmi v oblasti zdravia a pohody alebo životnej fázy vám môže pomôcť cítiť sa povzbudení a motivovaní na vašej osobnej ceste.

Vyberajte si správne !


© Andrea Svinčiak, www.viacenergieprezivot.sk