Ako sa zmenilo stravovanie za 40 rokov?

30.01.2022

Ak existuje jedna vec, ktorá bola v súvislosti s diétami za posledných štyridsať rokov konzistentná, je to fakt, že vždy je možné vyskúšať niečo nové. Našťastie, v poslednej dobe došlo k trochu dôslednejšiemu podporovaniu vyváženej výživy a zdravého a aktívneho životného štýlu.

Čo sa zmenilo vo vývoji stravovacích trendov a preferencií potravín za posledné štyri desaťročia.

Čo sa dialo v osemdesiatych rokoch

Osemdesiate roky boli obdobím nízkotučných, vysokosacharidových diét a trendov. Bolo to všetko o redukcii tuku z akéhokoľvek zdroja - dokonca aj zdravých tukov - a jedení veľkého množstva uhľohydrátov (vrátane veľkého množstva cukru), ktoré mnohí dnes považujú za obrovskú diétu "ne-nie".

Diétne výstrelky boli fascinujúce:

  • Diéta s kapustovou polievkou pozostávala v podstate z vody a kapusty. Je nejaké prekvapenie, že ľudia schudli? Samozrejme im chýbalo aj množstvo vitamínov, minerálov a bielkovín.
  • Diéta Beverly Hills sa zamerala na kombinovanie potravín - viedla ľudí k tomu, aby sa vyhli konzumácii sacharidov a bielkovín súčasne. To tiež viedlo k strate hmotnosti, ale nie kvôli nejakému magickému efektu kombinovania potravín. Keďže bielkoviny a sacharidy nebolo možné jesť súčasne, jedlá boli prirodzene oveľa menšie.
  • Populárne sa stali stravovacie centrá, z ktorých mnohé propagovali a predávali mrazené jedlá. Ale skutočným kľúčom k ich úspechu bola podpora a koučovanie, ktoré ponúkali - prístup, ktorý má žije aj dnes!
  • Uplatnili sa aj náhrady jedla bohatého na živiny , predovšetkým prostredníctvom formálnych programov na zníženie hmotnosti pod lekárskym dohľadom. Spoločnosti ako napríklad aj Herbalife Nutrition prišli s podporným obchodným modelom pre úspešné chudnutie prostredníctvom zlepšenej výživy prostredníctvom koktailov ako výživnej náhrady jedla, vylepšenej osobnej starostlivosti, koučingu a podpory.

Deväťdesiate roky: To všetko a vrece odtučnených čipsov

Nízkotučné a vysokosacharidové diéty boli v 90. rokoch stále v móde, takže na trh sa začalo dostávať množstvo "beztukových" položiek - ako sú sušienky a ľahké jedlá -, čo mnohých viedlo k presvedčeniu, že môžu jesť všetko bez tuku. Maškrty, ktoré chceli, bez toho, aby pribrali. Ale tieto "beztukové" potraviny neboli "bez kalórií" a ľudia si čoskoro uvedomili, že konzumácia veľkého množstva beztukových potravín vedie k priberaniu na váhe, takže diéty sa začali presúvať na vyváženejší prístup.

Populárne diéty 90. rokov zahŕňali:

  • Zónová diéta odporúčala, aby každé jedlo pozostávalo zo 40 percent kalórií zo sacharidov, 30 percent z bielkovín a 30 percent z tuku, čo znamená rozhodný posun od diét s veľmi nízkym obsahom tuku v 80. rokoch.
  • Diéta podľa krvných skupín obsahovala rôzne odporúčania týkajúce sa živín na základe krvnej skupiny jednotlivca. Aj keď bol tento trend odhalený, vyvolal záujem, alebo možno dokonca preukázal predvídavosť, smerom k trendu "personalizovanej výživy", ktorý je v súčasnosti horúcou témou.
  • Subway Diet bol iný pohľad na myšlienku náhrady jedla, keď sa dve jedlá denne nahradili sendvičom, pečenými hranolkami a diétnou sódou.
  • Záujem o stredomorskú stravu tiež začal stúpať, pretože štúdie začali podporovať zdravotné výhody tohto spôsobu stravovania, ktorý kladie dôraz na celorastlinné potraviny, zdravé tuky z orechov a olivového oleja a minimálny príjem rafinovaných uhľohydrátov vrátane cukru.

V deväťdesiatych rokoch sme tiež videli zdravý tlak na viac vlákniny a vegetariánstvo sa začalo stávať bežnejším, keď sa na bežný trh začali dostávať sójové a obilné vegetariánske hamburgery. Potravinová pyramída USDA bola tiež predstavená v roku 1992 a FDA schválila v roku 1994 legislatívu DSHEA, ktorá definovala a regulovala spôsob označovania a výroby doplnkov, čo viedlo k rozmachu vitamínov a doplnkov. Podobná stratégia sa udiala aj v rámci Európskej únie.

Boli to "superpotraviny" a "mikrovlnky" v roku 2000

Nové storočie prinieslo aj veľký posun v stravovaní, s posunom k vyššiemu podielu bielkovín a nižšiemu podielu sacharidov. Postupom času výrobcovia potravín začali prichádzať s viacerými možnosťami s nízkym obsahom sacharidov, aby naplnili tento rastúci trend. Ale rovnako ako pri nízkotučnom šialenstve v 80. rokoch minulého storočia mnohí spotrebitelia preháňali tieto nízkosacharidové (ale nie nízkokalorické!) potraviny a mali problém dosiahnuť svoje ciele v oblasti chudnutia.

Traja uznaní milénioví favoriti:

  • Atkinsova diéta sa začala presadzovať - opäť. Atkins, v podstate veľmi nízkosacharidová diéta, bola pôvodne spopularizovaná v 60. rokoch minulého storočia a neustále sa revidovala.
  • Master Cleanse - obľúbená diéta "celebrít" - pozostávala z citrónovej šťavy, kajenského korenia, trochu medu a vody a bola kapustovou polievkovou diétou nového tisícročia. 
  • Diéta Special K sa stala novou verziou The Subway Diet, ktorá ponúka cereálie a mlieko ako náhradu jedla dvakrát denne, a teda spôsob, ako kontrolovať porcie a množstvo kalórií.

Hnutie surových (raw food) potravín sa tiež rozbehlo, ale ďalej sa nehýbalo, pretože oslovilo najmä vegánov (pitie zeleninových a ovocných štiav). Voľne dostupné blokátory tukov sa stali dostupnými a transmastné kyseliny boli démonizované, keď sa objavili informácie o tom, aké nebezpečné sú pre zdravie srdca (čo je aj pravda). Dokument "Supersize Me", ktorý ukázal nebezpečenstvá superveľkých jedál z rýchleho občerstvenia, viedol McDonald's k tomu, že čoskoro po debute filmu ukončil svoju prax supersize. Jedlom desaťročia bola slanina; zelený čaj začal svoj rozkvet; Smoothie obchody sa objavili na každom rohu a "bio" a "miestne" potraviny sa začali dostávať do hlavného prúdu.

Rok 2010 bol taký "extra"

Keď sa teraz pozrieme späť na posledné desaťročie potravinových trendov a zvykov, zistíme, že Keto a Paleo diéty sa za posledných desať rokov dostali do popredia, spolu s novším trendom stravovania známym ako prerušovaný pôst.

Tieto štyri diéty boli v roku 2010 dosť populárne:

  • Diéta detskej výživy bola zameraná na tému kontroly porcií, pričom dospelí jedli poháre detskej výživy namiesto bežných jedál. Toto nebolo niečo, čo väčšina ľudí dokázala vydržať. Zrejme to znemožnilo aj stravovanie v reštaurácii.
  • Bezlepková diéta sa stala populárnou ako stratégia na chudnutie, pretože prirodzene vylúčila zo stravy potraviny obsahujúce pšenicu vo forme chleba, cestovín a obilnín. Ale akonáhle výrobcovia potravín prišli na to, ako odstrániť lepok (a zachovať kalórie!), snahy o chudnutie boli opäť potlačené.
  • Paleo diéta bola navrhnutá tak, aby napodobňovala stravu našich predkov lovcov a zberačov, o ktorej mnohí veria, že je viac v súlade s našou genetickou výbavou. Tento spôsob stravovania zahŕňa chudé mäso, ryby, ovocie, zeleninu, orechy a semená, zatiaľ čo vylučuje mliečne výrobky, obilniny a fazuľu.
  • Prerušovaný pôst má niekoľko variácií, no najpopulárnejšia je forma, pri ktorej sa všetko jedlo za deň skonzumuje v rámci 8-hodinového okna, zatiaľ čo zvyšných 16 hodín sa postíte. Aj keď to môže byť prirodzený spôsob, ako znížiť kalórie - keďže pre väčšinu ľudí to znamená vylúčiť aspoň jedno jedlo - môže to mať vplyv na príjem živín, ak sa nevyberú opatrne.

Počas posledného desaťročia sa všade objavovali nákladné autá a bezmäsité mäso sa stalo hlavným prúdom, pričom najnovšie alternatívy mäsa poskytovali chuťový profil podobný skutočnému mäsu a mali uspokojiť odporcov vegetariánskych burgerov. Náhrady mlieka - zo sóje, hrachu, orechov alebo ovsa - sa objavovali všade, čo znepokojovalo mliekarenský priemysel.

Dobré tuky vládli, zatiaľ čo maslová káva sa presadila v rámci stále obľúbenej diéty Keto.


Nová dekáda, rovnaké trendy

Takže sme tu a vstupujeme do roku 2022. Čo bude ďalej?

Aj keď sa trendy, myšlienky zdravej výživy a obľúbené potraviny za posledných štyridsať rokov vyvíjali, bolo zaujímavé vidieť vzor týchto trendov, ktoré sa budú aj naďalej držať:

Strata váhy

Počas týchto desaťročí sme videli, že ľudia vždy hľadajú možnosti, ako zvládnuť svoju váhu. Obezita je čoraz väčším problémom, pričom sa predpovedá, že do roku 2030 bude obézna polovica populácie USA (ekonomická situácia však vypadá tak, že kvôli nedostatku jedla asi schudnú aj bez diéty). Herbalife Nutrition je už štyridsať rokov na správnej strane tohto trendu a podporuje zdravý, aktívny životný štýl s bohatými na živiny a nízkokalorickými možnosťami, ktoré podporujú dobrú výživu a zdravie.

Predporciované jedlo a podporné systémy

Osvedčený koncept od 80-tych rokov, ľudia sa už niekoľko rokov obracajú na náhrady jedla alebo predporciované riešenia, no často bez akéhokoľvek vedenia. To dokazuje dôležitosť a potrebu vzdelávania spotrebiteľov o výžive a zdravých návykoch, ktoré poskytujeme aj my.

Personalizovaná výživa

V roku 2022 vidíme - a očakávame, že ešte uvidíme - personalizovanejšie prístupy k jedlu. Pravdou je, že ľudia reagujú na rôzne diéty odlišne, takže očakávame, že prispôsobenie bude aj naďalej naberať na sile na základe individuálnych cieľov - preto ponúkame celý rad prispôsobiteľných produktov a výživových plánov, o ktorých veríme, že lepšie pomôžu našim klientom dosiahnuť svoje osobné ciele.

Rastlinná strava a trvalo udržateľné zložky

Teraz viac ako kedykoľvek predtým si ľudia uvedomujú dôležitosť vyváženej stravy. V skutočnosti bola stredomorská diéta, ktorá sa prvýkrát objavila na začiatku 90. rokov minulého storočia, označená za najlepšiu diétu celkovo pre rok 2020. 

Po zohľadnení vplyvu na klímu a životné prostredie budú rastlinné a trvalo udržateľné zložky naďalej rásť na popularite, pretože ľudia zvažujú, aký vplyv majú ich výber potravín na nich samotných a na Zem. 

Nepodporujeme depopulačnú politiku Green Deal, faktom však zostáva, že pokiaľ si chceme udržať zdravie, budeme musieť prejsť na vegetariánsku stravu s podielom mliečnych produktov, kvalitných rýb a hydinového mäsa z domáceho chovu, od farmárov, ktoré nepoužívajú hormóny, antibiotiká a rôzne chemikálie a ich produkty sú relatívne čistejšie ako tie, ktoré sa nakupujú v hyper a supermarketoch, používať na čistenie vody filtre a doplniť výživu kvalitnými doplnkami alebo si začneme sami pestovať zeleninu. Životné prostredie je znečisťované takým nehanebným spôsobom, že je problémom dostať nepostriekané ovocie a zeleninu. Riešenie môže byť vo vzdelávaní a pochopení aj energetickej zložky výživy.

Veľký dôraz je kladený v dnešnej dobe na posilnenie imunity, ktorá súvisí práve so zmenou životného štýlu a práve ono rozhodnutie by malo byť trvalé. Možností je mnoho, dôležitá je vytrvalosť a vôľa. My učíme ľudí nediétovať, ale žiť zdravšie.

Tak veľa šťastia vo vašom rozhodnutí žiť zdravšie a stať sa lepšou verziou seba. 

Pridajte sa do našej FB skupiny alebo do nášho vzdelávania.


© Ing. Andrea Svinčiak, január 2022