Ako sa vyhnúť maškrteniu - 12 zdravých pochúťok ?

28.01.2022

Občerstvenie (desiata, olovrant alebo niečo malé na zahryznutie), keď je urobené správne, slúži niekoľkým účelom. Výživné, vyvážené občerstvenie vám môže pomôcť udržať energiu medzi jedlami. Malé, výživné občerstvenie môže tiež pomôcť kontrolovať váš hlad v čase jedla. Stresové situácie však často môžu viesť k bezduchému maškrteniu alebo stresovému jedeniu.

Reakciou vášho tela na stres je vyslať kortizol, známy ako stresový hormón. Kortizol nastaví telo do režimu boja alebo úteku a váš mozog je upozornený, že bude potrebovať palivo na boj proti akejkoľvek hrozbe, ktorá stres spôsobuje. Preto môžete začať mať chuť na sladké, slané a mastné jedlá.

Pre väčšinu z nás je príliš jednoduché nájsť obchod na rohu, predajný automat alebo dokonca vlastné kuchynské skrinky či špajzku, aby sme uspokojili svoje chute jedlom, ktoré je plné tuku, soli alebo cukru.

Takže tu je niekoľko návrhov na niektoré alternatívy výživného občerstvenia, ktoré dokáže uspokojiť čokoľvek, na čo máte chuť.

Ak máte chuť na sladké občerstvenie

Niekedy túžime po sladkostiach, keď naša energetická hladina klesá. Niekedy sa obraciame na sladkosti ako na maškrtu alebo odmenu. Bohužiaľ, veľa sladkostí môže mať veľmi vysoké kalorické hodnoty, čo je kontraproduktívne, ak sa snažíte schudnúť alebo si udržať zdravú váhu.

Tu je niekoľko tipov, ako uspokojiť "túžbu po niečom" bez obetovania dobrej výživy:

Pochutiny s vysokým obsahom bielkovín

Keď máte chuť na sladkú tyčinku, rozhodnite sa namiesto toho pre občerstvenie s vysokým obsahom bielkovín, ako je napríklad proteínová tyčinka. Nielenže dokážu uspokojiť vašu túžbu po sladkostiach, ale dokážu ovládať aj váš hlad. Dajte však pozor na ich zloženie, aby neobsahovali E-čka.

Varené ovocie

Vďaka svojej textúre varené ovocie vyzerá skôr ako dezert. Skúste na panvici jemne rozpustiť polovičky grapefruitu alebo pomaranča, opražiť broskyne alebo ananás v rúre alebo uvariť nakrájané jablká alebo slivky do mäkka s pikantnou sladkou škoricou alebo muškátovým orieškom.

                                                   Úprava vašej rannej kávy

Na dnešnom trhu mnohé kávové nápoje obsahujú cukor, tuk a kalórie, ktoré môžu kompenzovať prirodzené výhody kofeínu, ako je bdelosť a pocit zvýšenej energie. Ak máte chuť na sladké alebo jednoducho nemôžete vystáť čiernu kávu, dajte si latte, ale dajte si ho pripraviť z odtučneného alebo nízkotučného mlieka. Pridajte trochu medu alebo stévie, škorice alebo kakaového prášku.

Ak hľadáte zdravšiu alternatívu, vyskúšajte pohár ľadovej kávy s vysokým obsahom bielkovín - proteínové a energeticky nabité osvieženie a len s dvoma gramami cukru na porciu.



Náhradný kokteil s čokoládovým jedlom

Ak ste na ceste chudnutia, zvážte použitie proteínového prášku s čokoládovou príchuťou v koktaile ako náhrada jedla , aby ste uspokojili svoju túžbu po čokoláde.

Ak máte chuť na krémové občerstvenie

Jedlá s krémovou, hladkou textúrou sú príjemné na jedenie a mnohí ich spájajú s pohodlím. Ak chcete uspokojiť svoju túžbu po bohatej zmrzline alebo syroch s vysokým obsahom tuku, možno budete chcieť vyskúšať jednu z týchto alternatív:

Jogurt

Vyskúšajte obyčajný odtučnený jogurt alebo grécky jogurt s 0% tuku zmiešaný s trochou medu alebo javorového sirupu a poliaty čerstvým ovocím.

Mrazené banány

Banány ošúpeme, zabalíme do voskovaného papiera a zmrazíme. Potom ich môžete nakrájať a zjesť, alebo ich hodiť do mixéra, aby ste získali zmrzlinu podobnú "jednej ingrediencii".

Nízkotučný syr Ricotta

Zmiešajte s trochou ovocia a štipkou sladidla pre pudingovú pochúťku s trochou proteínu na zahnanie hladu.

Chia puding

Zmiešajte 1 polievkovú lyžicu chia semienok s ½ šálky vanilkového sójového mlieka alebo zdravú alternatívu, ktorú si môžete zobrať kdekoľvek. Necháme 10 minút postáť, kým nezačne hustnúť, potom na vrch poukladáme čerstvé ovocie. Alebo vyskúšajte tento recept na puding s chia bobuľami.

Ak máte chuť na chrumkavé alebo slané občerstvenie

Túžba po jedlách, ktoré sú chrumkavé a slané, je niekedy vyvolaná frustráciou alebo stresom. Je to preto, že žuvanie a práca čeľustných svalov skutočne uvoľňuje napätie.

Tu je niekoľko zdravších alternatív, ktoré by mohli uspokojiť túžbu po slanom tuku:

Jerky - sušené mäso

Jerky je chudé mäso, ktoré sa osolí a vysuší na "žuvacie" občerstvenie s vysokým obsahom bielkovín. Môže byť tiež vyrobený z hydiny alebo rýb a existujú aj vegetariánske a vegánske verzie. Ich žuvacia textúra uspokojí túžbu po chrumkaní a obsah bielkovín môže tiež pomôcť potlačiť hlad.

Dip z tvarohu

Odtučnený alebo nízkotučný tvaroh rozšľahajte v mixéri do hladka. Vmiešajte trochu tmavej horčice a použite ako dip ku chrumkavej zelenine.

Kelové lupienky

Tieto sa dajú ľahko vyrobiť. Odstráňte z kelových listov tvrdé stonky, nakrájajte listy na kúsky, umyte a osušte. Listy pokvapkajte trochou olivového oleja a soli, rozložte na plech a pečte 10-15 minút pri 350 stupňoch za občasného otáčania, kým okraje nezhnednú.

Popcorn

Po vypukaní poprášte trochou parmezánu alebo čili prášku, aby ste uspokojili chute.

Pozrite si ďalšie nápady na recepty na občerstvenie TU



© Andrea Svinčiak, www.viacenergieprezivot.sk, január 2022