Ako na bipolárnu poruchu výživou? 6.

11.10.2021

Čo robia potraviny NEZDRAVÉHO TUCTA s vašim telom?

V dnešnom článku pokračujeme s druhým "tuctom" ...


7. Zmrzlina

Pokryli sme základné veci - cukor a "zlé" tuky sú dve "potraviny", ktoré predstavujú najvážnejšie riziká pre duševné a fyzické zdravie ľudí s bipolárnou poruchou. Teraz si povieme, čo sa stane, keď to dáte dokopy. . .

Jednou zvlášť zvodnou kombináciou cukor - tuk, je zmrzlina. V skutočnosti je zmrzlina možno vašim obľúbeným jedlom. Povedzte, keby ste ju mohli s čistým svedomím nechať na zozname obľúbenosti jedál, bolo by to tak? Je to prvé jedlo detí, keď chcú rodičia urobiť dieťaťu radosť a je to tiež jediný najrýchlejší spôsob zvyšovania váhy, odkedy bola vynájdená. V skutočnosti ide o kombináciu cukru, tuku a kalórií.

Vďaka hustote je zmrzlina dokonalým tukom ukladajúcim sa a zvyšujúcim obezitu. Ak chceme byť spravodliví, tak obsahuje síce trochu vápnika, ale porovnajte to so všetkými umelými farbivami, umelými príchuťmi, konzervačnými látkami, emulgátormi a stabilizátormi, a môžete hovoriť o výživovom pekle.

Ak je jedným z vašich cieľov kontrola hmotnosti, je potrebné niektoré fakty a čísla skopírovať a nalepiť na dvere mrazničky - jedna šálka bežnej vanilky obsahuje asi 350 kalórií a 20 gramov (väčšinou nasýtených) tukov. Šálka belgickej čokolády Haagen Daz má 660 kalórií a 36 gramov tuku.

Ale, NEMUSÍME robiť nemožné a povedať si nikdy to nezjem. Na narodeniny si kľudne doprajte bez výčitiek svedomia - skúste vyhľadať cukráreň s klasicky robenou zmrzlinou, pretože niektorí zmrzlinári nepoužívajú práškovú prípravu zmrzliny, ale skutočne vedia, ako ju urobiť a sú v tom machri. Pokiaľ si ju aj doprajete - získané kalórie môžete spáliť svižnou chôdzou alebo si dopriať podomácky urobenú zmrzlinu z kvalitných surovín.

Tu je na mieste spravodlivo pripomenúť, že existujú kvalitné druhy zmrzlín s dlhoročnou tradíciou receptúr založených na poctivej špičkovej čistote a kvalite surovín, kde samotní majitelia týchto značiek, kladú na prvé miesto čistotu a kvalitu ingrediencii, ktoré pri výrobe používajú. Môžeme ich nájsť aj na Slovensku, i keď je ich ako šafránu.


8. Šalátový dresing

Dobre - nie všetky šalátové dresingy sú zlé. Je možné urobiť si aj doma lahodný a zdravý dressing z tradičných prísad ako je olivový olej, citrónová šťava, dijonská horčica - všetky možné veci.

Avšak drvivá väčšina reštaurácií a supermarketových šalátových dresingov sú VEĽMI nezdravé a na prvom mieste skutočne zničia celý zmysel objednávania šalátu. Mnohé sú nabité hydrogenizovanými olejmi a "smrteľnými" trans-tukmi. Pridajte k tomu obrovskú kopu cukru, konzervačných látok a umelej príchute a farbu a vidíte, koľko šalátových dresingov pridáte na zoznam "Tuctu nezdravých jedál".

Len jedna polievková lyžica typického dressingu obsahuje kalórie v množstve pochádzajúcom z tuku! U väčšiny ľudí je problémom aj kontrola porcií konzumácie viac ako troch polievkových lyžíc na šalát. Niektoré mladé ženy konzumujú viac ako 50% svojich celkových denných kalórií v podobe dressingu! A niektoré dressingy majú viac tukov a kalórií ako celé jedlo!

Toto je klasický príklad jedla, kde existujú jednoduché náhrady. Zálievka na šaláty má potenciál byť DOBROU najmä pridaním olivového oleja, citrónovej alebo limetkovej šťavy, pyré z avokáda, bobuľové vinaigretty a ďalšie zdravé tuky a prírodné výživné látky.


9. Zemiakové lupienky, kukuričné lupienky, praclíky a "občerstvenie"

všeobecne ...

Tuk, sodík, rafinované sacharidy, zvlášť pridané farby a príchute - bez neuro-živín, bielkovín alebo vlákniny. Len kopa prázdnych kalórií a príliš často nebezpečné trans-tuky. Viem, že toto je ďalšie obľúbené "komfortné" jedlo "alebo "samoliečba", ale rýchlo navštívme znovu svoje ciele - čo POTREBUJEME?

• stabilnú hladinu cukru v krvi a stabilnú náladu,

• neuro-živiny, ktoré zlepšujú narušenú bipolárnu chémiu mozgu, vyvažovaním

• kalórie s nutričnou hustotou, ktoré uľahčujú príjem výživy,

  • "čistú" stravu, ktorá nás chráni pred srdcovými chorobami, vysokým tlakom krvi, mŕtvicou, cukrovkou a inými chronickými fyzickými stavmi, ktoré ovplyvňujú ľudí s bipolárnymi chorobami oveľa viac ako u bežnej populácie.

Máme tu celú kategóriu potravín, ktoré neposkytujú ŽIADNE z týchto výhod, zatiaľ čo sú nabité prázdnymi kalóriami alebo aktívnymi toxínmi.

Stoja za to všetky tieto riziká a nebezpečenstvá ich konzumácie, keď sa pozrieme na celkový obraz ich výhod?


10. Cookies, muffiny, koláče, koláče. . . a prepáč . . . šišky

Je smutné, že čokoládové sušienky, "zamatový" koláč, jablkový koláč alebo čokoľvek iné môžu byť preferovaným pohodlným jedlom aj keď je to tiež ďalšia kombinácia cukor-tuk so všetkým možným úskalia zmrzliny alebo šišiek.

V tomto prípade nezáleží na tom, či sú vyprážané alebo pečené. Akákoľvek kombinácia cukor-tuk, je zlá voľba a tieto majú pridaný punc vo forme "smrteľných" trans-tukov alebo umelých príchutí a farieb, ktoré sú škodlivé pre vaše srdce, mozog, pripadne oboje. Niektorí sa môžu vydávať za "zdravé", ale realita je taká, že sú to nebezpečné pasce.

Šišky sú také ako zmrzlina - veľmi príjemné, veľmi návykové, kultúrne rozšírené kombinácie nasýtených tukov a rafinovaného cukru. Typicky viac ako 50% kalórií v šiške pochádza z nasýtených tukov a skutočná hodnota kalórií sa pohybuje od 150 do 450 kalórií.

"Donuty" obsahuje ohromných 360 kalórií! Z týchto 50% kalórií sú trans-mastné tuky. To je 20 gramov tuku, jednoduchých sacharidov - v podstate priamy cukor!


11. Rýchle občerstvenie

Zase čas spovede. Máte radi Hamburgery, hranolky?

Pomysli na nezdravé jedlo a sme späť pri obvyklých podozrivých - nasýtené tuky a rafinované sacharidy. Dokonca aj relatívne mierna hmotnosť hot-dogu má gramov tuku, z toho gramy sú nasýtené. Hamburgery sú takmer vždy vyrobené z mastných mäsových kúskov - robí ich cenovo dostupnými a ľahko sa smažia a grilujú - ale znamená to príliš veľa nasýtených tukov. Pridajte cukor a bielu múku a znova sme na zozname potravín spôsobujúcich zmeny nálad, cukrovku a upchaté tepny.

Čo tak pizza? Opäť ide o klasickú kombináciu sacharidov a tukov a bez toho sa budete cítiť lepšie Niektoré možnosti sú však lepšie ako iné:

Príprava domácej pizze z celozrnnej múky s malým množstvom soli, bez nasýtených tukov s domácou salsa omáčkou. Fantázii sa medze nekladú.


12. Alkohol

Viac ako 2000 rokov bol pozorovaný vzťah medzi poruchami nálady a alkoholom, siahajúci až k spisom Platóna, ktorý veril, že užívanie alkoholu by mohlo vyvolať epizódy mánie. Jednotlivci s bipolaritou majú obzvlášť vysoké riziko vzniku problému s pitím.

Niektoré štúdie uvádzajú riziko na úrovni okolo 49%, v porovnaní s iba 13% v prípade bežnej populácie. Z výskumov vieme, že niektorí ľudia pijú, keď sú manickí s cieľom predĺžiť a zosilniť pocity eufórie, zatiaľ čo iní pijú, keď majú depresiu ako formu samoliečby utlmujúcu bolesť. Niektoré robia oboje.

Výskum účinkov pitia na ľudí s maniodepresivitou pri zmiešaní alkoholu a bipolárnej poruchy vykazujú nasledujúce riziká:

  • narušený spánok
  • zvýšená impulzivita
  • zvýšená agresivita
  • zmiešané postoje
  • rýchlejšia jazda na bicykli a aute
  • vyššie riziko samovraždy (u opitého človeka je pravdepodobnosť úspešne dokončiť pokus o samovraždu)
  • nezamestnanosť
  • rozvodovosť
  • viac právnych problémov
  • väčšia pravdepodobnosť mierneho pitia stupňujúce sa do alkoholizmu.

Vplyv má aj druh alkoholu. Prieskum ukazuje, že pivo s mierou (1 krát týždenne) po jedle, nemá rovnakú mieru rizika ako nápoje z liehovín 2-3 krát za týždeň.

Celkovo však existuje oveľa viac dôvodov vyhnúť sa všetkým formám alkoholu. Alkohol zhoršuje úsudok. Ak máte depresiu, alkohol spôsobí, že budete depresívnejší. Až 70% alkoholikov trpí chronickými depresiami. Alkohol vyčerpáva omega-3 a tiež znižuje hladinu tryptofánu v mozgu a narúša produkciu serotonínu.

Ak ste manický, alkohol je doslova palivom do ohňa a ešte viac povzbudzuje nebezpečné a deštruktívne správanie, najmä pokiaľ ide o peniaze, pohlavie, agresivitu a samovraždu. Ak užívate lieky (a lieky sú koniec koncov, najefektívnejšie a bežná liečba bipolárnych), alkohol môže zhoršovať vedľajšie účinky ako napr. ospalosť, zahmlené myslenie alebo sexuálna dysfunkcia.

V kombinácii so sedatívami ako Valium alebo Klonopin môže spôsobiť zlyhanie dýchania (prestanete dýchať a zomrieť). Lítium, najbežnejší stabilizátor nálady pre bipolárnu poruchu, musia byť udržiavané na presných hladinách v krvi. Alkohol prekáža a to predstavuje vážne riziko toxicity a poškodenia obličiek, ako aj účinnosť lieku.

Alkohol tiež odvodňuje organizmus, čo zvyšuje únavu, podráždenosť a neschopnosť sústrediť sa.

Taktiež narúša spánok - kritický problém pri manickej depresii. Bipolárna porucha je spojená s mimoriadne citlivými vnútornými hodinami tela a potrebou udržiavať zdravie a stabilné cirkadiánne rytmy a dopriať si primeraný spánok.

O tom, prečo je alkohol potenciálnym jedom, by mohla byť napísaná celá kniha. Minimalizujte prosím svoje pitie alebo úplne abstinujte, skutočne si viac užijete život bez neho.


Sebaúcta je základom pre tvorenie lepšej verzie seba. Skutočne poctivo je potrebné vyberať si z informácii, ktorým dá človek vážnosť. Stále častejšie sa stretávame s fatálnymi dogmami, kde sa tvrdé, že zelená je modrá a pod. Elementárne vedomosti absentujú. Ľudia sú schopné tjesť čokoľvek, česť výnimkám. Ľudia sa majú vyživovať nie jesť pre objem. To je rozdiel. Pokiaľ im je to jedno, o niečom to svedčí.

Je až neuveriteľné, že mnohé príklady z praxe preukazujú, že priamo lekári (česť výnimkám) nevedia čo je to za pojmy napríklad: "Zlatá triáda", "epigenetika", liečenie lesom - lesný kúpeľ", "vyvážená výživa a jej dôležitosť", "metabolická analýza tela prostredníctvom bioimpedačných štruktúr" a pod.. Zatiaľčo v zahraničí, na popredných univerzitách a aj u mnohých lekárov sú to bežné termíny a ich praktické využitie, ktoré majú priamy vplyv na zásadnú prevenciu a jednoznačne dolaďujú aj výkony pri liečbach. 

Prečo mnoho lekárov považuje za smiešne dávať do popredia na prvé miesto význam prevencie a význam vyváženosti výživy, zdravého životného štýlu najmä u detí? Na druhej strane už nie sú takí humoristi, keď ide o kódy liečív pri diagnózach od zdravotnej poisťovne, to ovládajú dokonale. Však čo by robil farmaceutický priemysel bez zdravotných poisťovní? Obrovské zisky sú na prvom mieste? Jasné. Cui bono? Asi bude veľmi ťažké zodpovedať na túto otázku ... :-) 

V zahraničí je výživové nutričné poradenstvo špeciálny (vedecký) odbor v rámci lekárskych štúdii aj na popredných univerzitách.

Naštastie je mnoho prípadov ľudí z praxe, kedy práve trvalé zmeny stravovacích návykov a celková zmena životného štýlu pomohli napríklad pri vyliečení psoriázy, boreliózy, ekzémoch a podobne a to až potom, ako farmaká nezabrali ani pri dlhodobom úžívaní. Zaujímavé ...

Starostlivosť o fyzické telo je jedna z  hlavných etických úloh umenia života, žijeme v ňom 24 hodín denne :-)

Pripojte sa do našej FB skupiny a dozviete sa viac https://www.facebook.com/groups/lepsiazdravsisvet 



© Andrea Svinčiak, www.viacenergieprezivot.sk, október 2021

© Marian Svinčiak, www.viacenergieprezivot.sk, október 2021