6 potravín pre zdravie mozgu

02.03.2022

Čo by ste mali jesť, ak si chcete zachovať zdravý mozog? Všetci sme počuli o rôznych druhoch potravín pre mozog, ale ktoré z nich v skutočnosti poskytujú živiny, ktoré zlepšujú pamäť, pozornosť a náladu?

Výživa ovplyvňuje zdravie mozgu mnohými spôsobmi. To, čo jeme, nielenže poháňa naše mozgové bunky, ale prináša nám veľké potešenie zo života, čo môže podporiť stabilnú náladu. Odborníci na výživu však poznamenali, že potraviny, ktoré jeme, môžu mať oveľa komplexnejšie účinky na našu náladu a temperament.

Ako si udržať zdravý mozog pomocou potravín bohatých na živiny

Tu sú moje najlepšie odporúčania, ktoré môžete pridať do svojho jedálnička:

1. Rybie oleje

Ak existuje jedna potravina, ktorú môžete spájať so zdravím mozgu, je to pravdepodobne táto. Hlavným dôvodom je, že tučné ryby - ako sú sardinky, losos a pstruh - majú vysoký obsah omega-3. Ryby chované na farmách vrátane tilapie a niektorých lososov majú omega-3 aj omega-6 a sú menej žiaduce.

Vždy sa pýtajte na ryby ulovené v oceáne. Asi 60 percent mozgu tvorí tuk a omega-3 mastné kyseliny s dlhým reťazcom (EPA a DHA), ktoré sa nachádzajú v rybách, sú typom tuku, ktorý vaše telo nevytvára efektívne, takže ich musíte získavať z potravy . Omega-3 mastné kyseliny tiež udržujú vaše srdce zdravé. Pokiaľ nemáte možnosť dostať sa k zdravým zdrojom, vyskúšajte aj Herbalifeline Max® Výživový doplnok.

2. Čierny a zelený čaj

Čierny a zelený čaj poskytujú hydratáciu v ktorúkoľvek dennú dobu, ktorá je nevyhnutná pre mozog, a zároveň naštartujú termogénnu (metabolickú) aktivitu a zvýši pocit energie. Kofeín je známy pre svoje prirodzené termogénne (podporujúce metabolizmus) výhody a zelený čaj pre svoje antioxidačné vlastnosti.

Tieto čaje tiež podporujú antioxidačnú aktivitu organizmu, ktorá pomáha chrániť pred poškodením voľnými radikálmi. Nepite čaj okamžite: dajte mu čas, aby voda mohla extrahovať a koncentrovať zložky čaju, aby ste získali maximálny úžitok. Ja osobne mám vynikajúcu skúsenosť s Bylinný instantný nápojom s fytonutrientami.

3. Luteín

Luteín je žltý antioxidačný fytonutrient, ktorý sa nachádza v špenáte, keli a avokáde, ako aj v doplnkoch stravy pre zdravie očí. Luteín sa sústreďuje v zadnej časti oka v oblasti zvanej makula, na ktorú dopadá najviac ultrafialového svetla v dôsledku zaostrenia svetla šošovkou oka.

Oko je prepojené s mozgom cez zrakový nerv a luteín je transportovaný do mozgu, kde je vo vyššej koncentrácii ako v krvi (58 % antioxidantov podobných karoténu v mozgu, ale iba 28 % z tejto skupiny fytonutrientov v krvný obeh). V súčasnosti existujú štúdie u mladých ľudí aj u starších ľudí, ktoré dokazujú pozitívne účinky luteínu na funkciu mozgu. Luteín obsahujú aj Formula 1 Výživné zdravé raňajky.

4. Horká čokoláda

Toto chutné jedlo je bohaté na flavonoidy, ale určite si dajte čokoládu, ktorá obsahuje aspoň 70 % kakaa. Flavonoidy, ktoré sú silnými antioxidantmi, ktoré môžu zlepšiť pamäť a tiež pomôcť spomaliť mentálny úpadok súvisiaci s vekom, sa nachádzajú v kakau, ale nie v každej čokoláde. Napríklad biela čokoláda neobsahuje kakao a mnohé cukríky obsahujú iba 30 % kakaa. Najlepšia správa? Čokoláda je vinným potešením, pretože tiež spôsobuje, že mozog uvoľňuje dopamín , ktorý zlepšuje náladu.

5. Vajcia

Vajcia a vaječný žĺtok sú bohaté na bielkoviny a vitamíny ako B, D a E, ktoré môžu pomôcť zlepšiť pamäť . Cholín sa nachádza aj vo vajciach; je to mikroživina, ktorú vaše telo používa na tvorbu acetylcholínu, neurotransmiteru, ktorý pomáha regulovať náladu a pamäť . Vaječná žlť má tiež luteín, ktorý môže pomôcť zdraviu mozgu.

6. Panenský olivový olej

Extra panenský olivový olej je bohatý na polyfenol nazývaný hydroxytyrozol, ktorý sa odstraňuje v rafinovaných formách olivového oleja. Tento silný antioxidant môže zlepšiť učenie a pamäť, ale obsahuje aj zlúčeninu, ktorá napodobňuje liek proti bolesti. Zlúčenina nazývaná oleocanthal pôsobí rovnakým spôsobom ako ibuprofén na potlačenie zložiek dráhy bolesti nazývanej prostaglandínový systém.

Ideme za hranice jedla a diéty

Nakoniec sa uistite, že konzumujete vysokokvalitné potraviny, ktoré obsahujú veľa vitamínov, minerálov a antioxidantov. Ďalšou nevyhnutnou súčasťou udržiavania zdravého mozgu sú neuroróbne cvičenia, ktoré pomáhajú zvýšiť pozornosť, pamäť, kogníciu a náladu.

Mozog je jediný orgán, ktorý nemôžete transplantovať ani nahradiť, preto sa oň dobre starajte. Máte len jeden.


Andrea Svinčiak, www.viacenergieprezivot.sk