10 tipov pre zdravší životný štýl

24.06.2021

Praktické rady od našich odborníkov na výživu

TIP 1: ZAMERAJTE SA NA CELKOVÉ ZDRAVÉ STRAVOVANIE.

Ľudia by sa nemali sústrediť iba na telesnú hmotnosť, mali by sa zameriavať na zdravie. Zdravé stravovanie a aktívny životný štýl je najlepší spôsob, ako dosiahnuť zdravé zloženie tela. Zamerajte sa stále na zdravú vyváženú stravu a na tréning budovania alebo udržania svojej svalovej hmoty - a udržujte tento zdravý životný štýl po zvyšok svojho života. 

TIP 2: STANOVTE SI A OSLÁVTE MÍĽNIKY POČAS SVOJEJ CESTY BUDOVANIA TRVALE ZDRAVÝCH NÁVYKOV.

Oslava každého míľnika je dôležitá pre vaše úsilie pri chudnutí, pretože neustále môžete sledovať, ako ďaleko ste už prišli, nie na to, ako ďaleko musíte ísť.  Pokiaľ ide o chudnutie, zdá sa, že preteky vždy vyhráva pomalé a rovnomerné tempo, ktoré však môže byť niekedy frustrujúce. Takže popri ceste si stanovte veľa míľnikov a nájdite spôsoby, ako sa odmeniť - možno si budete chcieť kúpiť nový odev alebo si dopriať masáž. Pamätajte, že si to po všetkej svojej tvrdej práci zaslúžite! 

TIP 3: NESTAŇTE SA OBEŤOU MÓDNYCH DIÉT ALEBO SPOLOČENSKÉHO VPLYVU - NÁJDITE SI ZDRAVÝ A VYVÁŽENÝ PLÁN, KTORÝ VÁM BUDE VYHOVOVAŤ.

Módne diéty vás môžu viesť k dočasnému zníženiu hmotnosti, ale nejde o zdravý spôsob chudnutia, pretože riskujete, že skôr stratíte časť svojej ťažko získanej svalovej hmoty ako telesného tuku. Predtým, ako sa rozhodnete byť obeťou akéhokoľvek spoločenského vplyvu, nezabudnite, že cieľom by nemalo byť iba chudnutie, ale trvalá zmena životného štýlu a osobný rozvoj  pomocou zdravej vyváženej stravy a primeranej fyzickej aktivity. 

TIP 4: UISTITE SA, ŽE MÁTE DOSTATOK BIELKOVÍN.

Proteín (bielkovina) je nevyhnutná živina, ktorá je dôležitá pre optimálny rast a vývoj. Je tiež nevyhnutný pre pomoc pri budovaní a udržiavaní svalovej hmoty. Proteín hrá dôležitú úlohu pri regulácii hmotnosti, pretože pomáha pri kontrole hladu. Dostatočné množstvo bielkovín pri jedle a občerstvení, ako sú napríklad proteínové koktaily alebo tyčinky, vám pomôžu pri vašej ceste.

TIP 5: ZAHRŇTE ZDRAVÉ OBČERSTVENIE.

V dnešnej spoločnosti predstavuje občerstvenie takmer jednu tretinu denného príjmu energie. Ale zdravé a vyvážené občerstvenie je dôležitou súčasťou vyváženej stravy. Konzumácia občerstvenia s vysokým obsahom bielkovín vám môže pomôcť cítiť sa spokojne, a môže vám umožniť jesť menej pri ďalšom jedle. Namiesto toho, aby ste sa za svoje "občerstvenie" cítili previnilo, naučte sa začleniť zdravé občerstvenie do svojho dňa. 

TIP 6: NEZNIŽUJTE PRÍLIŠ KALÓRIE ANI NEPRESKAKUJTE JEDLÁ, ABY STE SCHUDLI.

Diéta nie je o tom, koľko jete, ale o tom, čo jete, pretože výber jedla najviac ovplyvňuje príjem kalórií. Extrémne nízkokalorické diéty môžu spomaliť metabolizmus a zabrániť chudnutiu. Úprava stravovania vám pomôže pokračovať v ceste za chudnutím, zatiaľ čo chyby v strave - napríklad príliš veľa kalórií alebo vynechanie jedál - vám môžu zabrániť v úspechu. 

TIP 7: KAŽDÝ DEŇ SA ZAMERAJTE ASPOŇ NA 30 MINÚT MIERNEJ AKTIVITY.

Jednou z výhod pravidelného cvičenia je, že pomáha spaľovať kalórie, čo môže pomôcť pri chudnutí a udržiavaní hmotnosti. A pravidelná mierna aktivita môže tiež pomôcť uvoľniť stres. Vymyslite spôsoby, ako do dňa zapojiť viac aktivity. Napríklad vystúpte z MHD o dve alebo tri zastávky pred konečným cieľom a potom zvyšok cesty choďte pešo. Taxi využívajte len ojedinele.

TIP 8: NAUČTE SA, AKO PRIPRAVIŤ RÝCHLE A ZDRAVÉ JEDLÁ.

Plánovanie vašich jedál vopred pomôže určiť, aké suroviny si musíte kúpiť, a pomôže vám zásobiť si chladničku, mrazničku a špajzu, aby ste mohli pripraviť rýchle a zdravé jedlá. Pomáha tiež predpríprava jedál. Potraviny, ktoré si vyžadujú dlhšiu dobu pečenia, ako sú fazuľa a celé zrná, je možné variť vo veľkom množstve a potom ich uchovávať v mrazničke, aby ste ich mohli použiť v inom čase. Zeleninu je možné vopred umyť a vysušiť na použitie počas týždňa. Zdravé stravovanie je skvelým začiatkom zdravého životného štýlu, ale zdravšie varenie je dokonalým spôsobom, ako vám pomôcť udržať si tento zdravý životný štýl. 

TIP 9: NAUČTE SA, AKO SI PRECVIČIŤ KONTROLU PORCIÍ.

Kontrola porcií je kľúčovým faktorom pri regulácii hmotnosti. Ak sa naučíte ovládať veľkosť porcií, môžete znížiť celkový príjem kalórií. Na zníženie porcií skúste použiť menšie taniere, poháre, riad a lyžice. Pomáha tiež vždy dať svoju porciu na tanier alebo misku, než jesť priamo z balíčkov, čo môže viesť k prejedaniu. 

TIP 10: NAUČTE SA, AKO ČÍTAŤ ETIKETY NA POTRAVINÁCH.

Keď sledujete svoju váhu, je dôležité presne vedieť, čo jete a pijete." Naučiť sa čítať štítky na potravinách pomáha, pretože vám poskytne informácie o kalóriách, obsahu živín a tiež veľkosti porcie. To vám pomôže s kontrolou porcií a pomôže vám pri výbere zdravšieho jedla.

BONUSOVÝ TIP: ZAČNITE DEŇ VYVÁŽENÝMI RAŇAJKAMI.

Raňajky sú najdôležitejším jedlom dňa. Zdravé a vyvážené raňajky vám môžu nielen pomôcť zvládnuť váhu, sústrediť sa v práci alebo v škole, ale tiež vám pomôžu sústrediť sa na svoje aktivity. Raňajky by mali obsahovať rovnováhu bielkovín, sacharidov a tukov. Ak máte nabitý program, zvážte zdravý koktail namiesto toho, aby ste sa spoliehali na rýchle občerstvenie alebo úplne vynechali raňajky. 

Prajeme veľa úspechov v budovaní trvale zdravých návykov. Pokiaľ sa rozhodnete svoj životný štýl zmeniť, poradíme ako a ukážeme cestu. Ísť po tej ceste už musí každý sám, ale v skupine je to väčšia zábava a vzájomná podpora. Pridáte sa k nám ?


© Andrea Svinčiak, www.viacenergieprezivot.sk, jún 2021